onsdag, november 30, 2005

Intervju med Patrick Ekwall

Första intervjuoffer blev TV4-sportens galjonsfigur Patrick Ekwall, en av mina favoriter inom sportjournalistkåren. Röd text = Röd Guling, gul text = Patrick Ekwall. Mycket nöje!

1. Du talar ofta om att det inte är tillåtet att sticka ut i det svenska samhället. Hur förklarar du då framgångarna för karismatiska och enastående personer som Zlatan, Fredrik Berglund, Thomas di Leva och Mikael Persbrandt? Hur förklarar du din egen status i mediasverige? Jag tycker att du spelar lite martyr!

SVAR: Martyr? Tack för det. Jag har aldrig sagt att det inte är "tillåtet" att sticka ut i det svenska samhället. Däremot att sticka ut i svensk TV-sportjournalistik, där tittare och kollegor sen 50-talet tyckt och tycker att alla ska vara snälla och helst inte kritisera. Min egen status? Ingen aning, faktiskt inte en enda jävla aning.

2. Du spelar själv fotboll i olika sammanhang. Vilken position spelar du på och vilka är dina styrkor respektive svagheter som fotbollsspelare?

SVAR: Jag är mittfältare. Hygglig teknik, passningsspelare med en speluppfattning som är OK. Dock är jag osannolikt osnabb och gör allting i slow motion. Lite vek i närkamperna och värdelös på huvudet.

3. Jag såg dig på Ryvallen när Elfsborg tog emot Glentoran i UEFA-cupen häromåret. Alla är ju Elfsborgare innerst inne, när kom du till insikt om det?

SVAR: Det som alla fanatiska fans aldrig riktigt kan förstå (vi talar allvarliga problem någonstans här) är att: MAN BEHÖVER INTE HÅLLA PÅ ETT LAG! Det är ingen regel, inget lagstadgat. Det går att leva ett normalt liv utan att leva för ett fotbollslag, utan att klä sig i konstiga hattar och sova i klubbhalsduk. Jag tillhör dem som inte håller på något lag. Jag kan uppskatta lag som spelar underhållande fotboll, men det kan vara AIK ena året och Djurgården det andra. Jag var på matchen mot Glentoran (tillsammans med 900 andra, typ...det var pinsamt att Guliganerna blev överröstade av tillresta motståndarfans) för att jag hälsade på vänner i Borås.

4. Vem är det som har gjort vinjetten ("let me tell you my side of the case") till dina krönikor i TV4 och vad lider han/hon av?

SVAR: Det har fotografen/redigeraren Tobias Lideberg, en av landets i särklass ledande TV-sportfotograf/redigerare.

5. Hur skulle du bedöma Peter Antoines livssyn på en skala mellan ett till tio? Motivera siffran.

SVAR: Vem?

6. Associationslek! Skriv det första du kommer på när du läser följande namn. (Exempel: Victor Tichonov - snäll farbror, Anders Svensson - Gud, ja du fattar.)

Leif Boork - Sveriges bäste bisittare
Stefan Andréasson - underskattad
Zlatan Ibrahimovic - unik
Gert Fylking - hygglig skådespelare
George Best - brudar, polisonger, tragik
Håkan Mild - smartare än många tror

7. Du har en hemsida på nätet med ett någorlunda välbesökt insändarforum som glädjande nog är fritt från censur, vilket du ska ha mycket credit för. Det tyder på karisma, självdistans och stake. Gör gärna lite reklam för din plats i cyberspace:

SVAR: Sidan ska läggas ned. Den fyller ingen funktion längre eftersom jag inte har tid att jobba med den. Dessutom retar den tydligen så många människor i Jante-Sverige att det bara känns onödigt att ha den bara för att tvingas ta en massa skit.

8. Anser du att idrott och politik är en intressant kombination som med fördel kan utvecklas i en blogg?

SVAR: Jag tycker inte att idrott och politik är en intressant kombination, däremot nödvändig ibland. Blogg? Jag vet inte, bortsett från tidningarnas bloggare är ju antalet läsare av en blogg bara SÅ få.

9. Varför bad du om ursäkt för din jämförelse mellan landslaget och Knutby? Det var ju en underhållande formulering som du borde vara nöjd med!

SVAR: Ändamålen helgar medlen.

10. Vad anser du om Claes Runheims kritik mot dina kvinnliga kollegor? Har han en poäng eller är han ute och reser?

SVAR: För det första; Åkeson kritiserade inte kvinnorna - han kritiserade TV-sportkrönikörerna som inte behandlade kvinnor i TV på samma villkor. Det är nästan sjukt hur många vettiga människor som ville läsa Åkesons inlägg som fan läser bibeln. Bara det är ett tecken på hur känsligt ämnet är. I det specifika ämnet håller jag med Åkeson, det är lättare att såga en kille än en tjej. SvT rasade förstås och nu väljer dem alltså Kristin Kaspersen - och INTE en tjej från TV-sporten - som programledare för Idrottsgalan. Det säger väl en hel del, är jag rädd.

11. Vem är Elfsborgs näst bästa spelare genom tiderna? (Johan Karlsson är nummer ett.)

SVAR: I mina ögon är Karlsson inte bland dem tio. Sett ur ett internationellt perspektiv (och i en tid jag upplevt) håller jag på Anders Svensson, Mathias Svensson och Thomas Ahlström. Annars är Como-proffset Andreasson självklar etta, på alla sätt.

12. Du hamnade på första plats i min ranking av de bästa sportjournalisterna just nu, före namn som Lasse Kinch, Simon Bank och Mats Nyström. Spontan reaktion?

SVAR: Att det är ju roligt, tills jag upptäcker Lasse Kinch på listan...hur seriös är din lista då?

13. Vad bör göras för att Sverige ska nå kontinentala framgångar på klubbnivå?

SVAR: Pengar, tur, inriktning men kanske framförallt införande av artistskatt som i exempelvis Danmark. Bättre 25 procent till staten under tre år, än inga pengar alls.

14. Jag vet att det är svårt att tippa med något annat än hjärta men vad tror du är ett realistiskt mål för Elfsborg de närmaste åren?

SVAR: Realistiskt bland de fem bästa, kanske en utmanare till ett guld. Men stora klubbar i landet rustar tungt och jag tycker fortfarande att Elfsborgs lag är alltför ojämnt.

15. Avsluta som du vill.

SVAR: Life goes on

Det var i stora drag en bra intervju och även om han fegade ur lite på Antoine-frågan så tycker jag att han satte en bra standard för kommande intervjuoffer. Stort plus för snabb feedback, jag skickade frågorna föregående natt och hade svaren i min mailbox när jag vaknade framåt eftermiddagen. Han la aldrig ut sin hemsidelänk så då gör jag det istället: Besök www.ekwall.se för information om Patrick och hans olika projekt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Bra intervju. Han har karisma och vet vad ironi är. Måste såga att jag är besviken på Stefan som inte svarat. Hoppas att han gör det nu när Ekwall har visat vägen.

Anonym sa...

Riktigt bra!
All cred till Röd Guling!!
Hoppas att det här banar väg för ytterligare framgångar och erkännande av Din blogg.