söndag, februari 25, 2007

Jon Jönssons blogg

I slutet av Twin peaks andra avsnitt (om man räknar piloten som det första vilket man bör göra) har specialagent Dale Cooper en dröm. En gråhårig man, som ser ut att vara indian, påstår att det var han som mördade Laura Palmer och han lovar att han kommer att döda igen. En annan man dyker också upp, en man som saknar en arm, läser en dikt och verkar veta en del om mordet, eller morden rättare sagt för det är ju en seriemördare de har att göra med. Sedan finner Cooper sig själv sittandes i ett rum omgivet av röda skynken, och han ser minst 20 år äldre ut. Även Laura Palmer är där, samt en dvärg som bland annat säger att tuggummit som Cooper gillar kommer att bli modernt igen. Laura går fram till Cooper, böjer sig ned och viskar någonting i hans öra. Han vaknar utan att minnas vad hon viskade men denna dröm ligger sedan till grund för den spiritualistiskt öppensinnade agentens utredningsstrategi. I takt med att serien fortskrider visar det sig att drömmen verkligen har substans.

I natt hade även jag en dröm. I den läste jag en intervju med IF Elfsborgs Jon Jönsson där han avslöjade att han under pseudonym har drivit en blogg, för "det finns inte så mycket annat att syssla med på dagarna när vi inte tränar." Bloggen handlade i huvudsak om Tottenham, Jon Jönssons favoritlag, och då artikeln publicerades på nätet fanns det även med en länk till bloggen, en länk som jag klickade på. Jag minns att layouten var ganska enkel, inte helt olik denna bloggs, med svart bakgrundsfärg. Däremot var själva texten utsmyckad i alla regnbågens färger. Det såg ut här ungefär, varje ord hade en ny nyans. Rent språkligt var bloggen riktigt bra och Jon Jönsson verkade även ha en lite skruvad humor. Jag kan emellertid inte ge något konkret exempel på hur denna humor framträdde i text, det var bara en känsla som jag fick.

Mer än så minns jag inte av drömmen, men jag är övertygad om att Jon Jönsson, mittback i IF Elfsborg, i den verklighet vi upplever just nu driver en blogg under pseudonym. Nu behöver jag givetvis er hjälp för att avslöja vilken. Vilka Tottenham-bloggar finns på www? Stämmer någon av dessa in på mina vaga beskrivningar ovan?

Jakten fortsätter i följande inlägg:
No progress
Jon Jönsson köper pizza efter förlustmatch

Andra bloggar om: , , , ,

6 kommentarer:

Anonym sa...

men det e ju kapitalismen som gjort elfsborg rika ..haha..lägg ner denna löjliga blogg

Anonym sa...

Du är nog bara mentalsjuk

Anonym sa...

Helt rätt. Du måste söka rätt på hans blogg. Jag tror att du kommer hitta fler ledtrådar på vägen.

Om liknelsen med Twin Peaks stämmer så kommer det att avslöjas under ett märkligt möte med märkligt folk i en stor tom lokal. Kanske Curt Hennig är där då?

Anonym sa...

Var det inte en kvinna i Twin Peaks som bar omkring på ett träben? Det kanske säger oss något om Pinocchiostatyn. Eller om Jon Jönsson.

Anonym sa...

Fullkomligt briljant.

Anonym sa...

Ett spår i jakten på Jons blogg är John Albvbåges blogg. Det kan vara därifrån Jon fått inspiration till layouten av Tottenham-bloggen!