torsdag, november 17, 2005

Management

Det förs just nu intensiva diskussioner på debattforumet Vi Gule angående de senaste ryktena kring Berggren. De flesta tycker att Gefles påstådda bud på 1,5 mille är för lågt och en del tycker även att Elfsborg har sålt sina bästa spelare alldeles för billigt i jämförelse med Zlatan-pengar och 45 mille för Rosenberg etc.

Jag har spelat mycket Football Manager 2006 den senaste tiden och har fört Elfsborg till SM-guld ett par år i rad. Således kan jag numera även lägga fotbollsmanager till min aldrig sinande meritlista och här är mina expertkommentarer till snacket om transferpengar:

* 45 miljoner för Rosenberg är visserligen något för mycket pengar men han är åtminstone A-landslagsman då och då vilket Lasse Nilsson troligen aldrig kommer att bli (igen.)
* Stenman är inte landslagsaktuell idag och när han spelade i Elfsborg var han ljusår från den statusen även om jag alltid har gillat hans offensiva spelstil.
* 4,5 mille för Lasse Nilsson var rimligt, 10 miljoner från DIF för Holmén vore fantastiskt men knappast troligt.
* 1,5 för Hasse vore okej om han inte vill vara kvar i Elfsborg. Hasse är gammal och har bara ett år kvar på kontraktet.
* Johan Karlsson bör inte vara till salu för något pris.
* Om en ersättare till Hasse behövs ska Bella och Zlatan köpas om pengar finns.
* Drugge har gjort sitt inom professionell fotboll.
* Eder Sarkis kan bli legendarisk enligt den assisterande tränaren Petter Wettergren i Football Manager 2006. Vad Haglund tycker och tror är okänt då han försvann ut i voiden när jag tog över laget. Själv blev jag imponerad både av Eder och Mollar Sarkis i Mariedal Cup häromveckan.

Insidertips till Stefan Andréasson: Ibrahim Atiku (Assyriska), Edwin Phiri (ÖIS) och Andrés Vasquez (ICA, tack Bruce Banner!) är tre bra och billiga spelare med potential som jag kan rekommendera.

2 kommentarer:

Bruce Banner sa...

Insidertips till Stefan Andreasson. Lyssna inte på röd guling. Andrés Vasquez är den störste bollbegåvningen IFK Göteborg har fostrat någonsin varför han som 16-17 åring fick ett 4-årskontrakt.

Röd Guling sa...

Bruce: Jasså, är det i ICA han spelar nu? Jag köpte honom inte förrän efter två säsonger och då hade han gått till DIF. Jag ska ändra, tack för korret.