söndag, december 18, 2005

Intervju med Martin Andersson

Martin Andersson är back i Elfsborg och blir första men förhoppningsvis inte sista spelare att delta i denna serie samtal.

Hoppas du är nöjd med svaren. Stavar lite dåligt så du får gärna kolla igenom och rätta till.
Ha de bra.

Martin Andersson

Nej, jag rättar inte någonting så länge intervjuoffret inte hör av sig igen med något rent faktafel som har uppstått genom slarv. (Jennifer Wegerup ville exempelvis att jag skulle ändra "apporter" till aborter" och det var ju okej.) Tanken är att publicera svaren precis som de är skrivna för att ge ett mer personligt intryck. Att stava illa är en del av en personlighet och den som vill ge ett seriöst intryck tar sig tid att kolla igenom sina svar. Här är således Martin Anderssons svar i gult, som de inkom, utan tillägg eller förkortningar.

1. När jag är Elfsborgs tränare i datorspelet Football Manager 2006 och gör kritiska mediauttalanden om exempelvis Arne Erlandsen brukar du hålla med och tycka att vi har en liknande attityd. Anders Svensson brukar tycka att jag är dum. Vad har du för kommentar till det?

Att de är ett spel och inte har så mycke med verkligheten att göra.

2. Du minns säkert Radio Sjuhärads auktion till förmån för Tsunami-katastrofen där era UEFA-tröjor auktionerades ut. Hur mycket kostade din tröja och pratade ni mycket om det där sinsemellan, om pris var lika med truppstatus osv?

Ja tror min gick för c.a 1000 kr. Tror dom flesta kosta lika mycke utom Anders och Mattias dåvarande klubbtröjor. De hånades kanske lite om de va nåns tröja som va lite dyrare men så är de alltid.

3. När jag besökte en träning la jag märke till att en del spelare utropar könsord när de blir arga och besvikna på sig själva. Många läsare har reagerat på det, är detta ett problem som ni nu tänker ta tag i? Är det ett problem överhuvudtaget?

Ja personligen kan väl ösa ur mig vissa fula ord på träningar och de är något ja jobbar på att få bort, men i stridens heta är de lätt hänt.

4. Du, Holmén och Drugge har det senaste året rakat huvudet. Vad ska det vara bra för?

Ja de kan man fråga sig. Praktiskt kanske.

5. Vem har enligt dig högst karisma i Elfsborgs trupp? Motivera ditt svar!

De finns många men ja tycker nog att Sjöberg ligger bäst till. Lagkapten med ett väldigt stort elfsborgs hjärta.

6. Jag tycker att du har potential att bli en mycket stor spelare men ibland gör du riktiga plattmatcher då du slarvar och ser okoncentrerad ut. Hur ska du gå tillväga för att förbättra din lägstanivå?

Vara ännu mer fokuserad på träningar. Träna mer och ännu hårdare, och att ja får vara skadefri.

7. Associationslek! Nämn det första du kommer på när du läser följande. (Exempel: ICA - tjongbollar, Fidel Castro - frihetskämpe, ja du fattar.)

Patrick Ekwall - stropp
Hasse Berggren - polare
Demokrati - funkar
Astrid Lindgren - Fantastisk
Karl-Gunnar Björklund - go gubbe

8. Vem är Elfsborgs mest underskattade spelare? Motivera din ståndpunkt.

Martin Strömberg jobbar väldigt hårt och gör aldrig en dålig träning eller match.

9. När ni gör avspark tjongar ni alltid upp bollen till motståndarnas backlinje alternativt över sidlinjen. Är detta en taktisk manöver och vad ska den i så fall tjäna till?

De är Haglund som vill att vi gör de. Tanken är att vi ska börja på motstandarnas planhalva.

10. Är idrott och politik en intressant kombination som med fördel kan utvecklas i en blogg?

Kan inte påstå att ja är jätteintresserad av politik men visst varför inte.

11. Vad önskar du dig i julklapp?

Inget speciellt.

12. Berätta lite om vad du gör på dagarna när du inte tränar eller spelar match.

Tycker om att spela golf med goda vänner och umgås med tjejen.

13. Betygsätt följande kvinnors sexighet på en skala mellan ett till tio, där ett är ett lik och tio är Britt Ekland på 70-talet. Kommentera gärna dina siffror.

Britney Spears - 6
Linda Rosing - 2
Carola Häggkvist - 6
Madonna - 7
Traci Lords - 7
Hanna Ljungberg - 4

14. Vad krävs för att Elfsborg ska nå en topplacering nästa säsong?

Att vi startar bättre än vad vi gjort dom senaste åren som varit riktigt usla. Sen kan va som helst hända. Vi har ett tillräckligt bra lag för att vinna, men de är mycke som måste stämma. inga skador, lite tur m.m

15. Avsluta som du vill.

Bättre sent än aldrig

Ja, det var det. Jag tycker att det var fantastiskt tråkig läsning och med tanke på att det tog en vecka att få tillbaka svaren kan insatsen inte ses som godkänd. Jag funderade ett tag på att skicka upp Martin på svarta listan men bestämde mig slutligen för att publicera intervjun. Ni läsare får bedöma om det var frågorna eller svaren som var tråkiga, eller både och. Jag hoppas i alla fall att Martin lägger ner mer energi på träningarna än vad han gjorde här.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Rödguling är det inte dax att Intverjuva Frankie på Baraben alias Markus Hankins skulle vara kul så att säga?

Anonym sa...

bra intervju, men han verkar lite dryg !?

Röd Guling sa...

yxan: Gärna för mig men han anser ju att jag är ett levande bevis för att det är skadligt att dricka alkohol under graviditeten eller vad det var så jag tror inte att han är intresserad.

Anonym sa...

Sur stil du har som dissar dom du intervjuat i efterhand. Är det inte läsvärt, varför publicerar du i så fall?

Anonym sa...

eftersom han har sagt att den var på väg upp byggde han upp förväntan om en intervju... hade blivit mer sur om den inte publicerats...

Röd Guling sa...

bgan: Jag tycker personligen inte att den här intervjun var läsvärd (vad tycker du?) men i slutändan är det läsarna som avgör det. I samband med att frågorna skickades bad jag Martin kolla upp de tidigare intervjuerna för att han på så vis skulle få en koll på vad jag förväntar mig för typ av grej, men huruvida han gjorde det eller inte vet jag ej. Jag presenterar bara svaren som de kommer in och kommenterar sedan insatsen. Det fungerar ungefär som när en matchrapportör gör spelarbedömningar.

Anonym sa...

Vilken fegis. Sedan undrar jag om han gått i skolan sedan fjärde klass för han stavar verkligen illa. Talspråk som skriftspråk. Det tyder på att man inte utbildat sig. Kanske därför man ropar könsord etc. när man känner att man inte räcker till.

Jag hörde på radion idag att 16 av 24 elitfotbollsspelare saknar gymnasieutbildning. Kanske därför sådant som könsord förekommer.

Sedan finns det ju undantag. Jag vet att Johan Karlsson har gått på högskolan i Borås och utbildat sig och det måste ses som positivt.

Annars är det väl att ha lite balls att ens ställa upp på en intervju. Det finns ju flera som inte vågar. Martin borde någon gång i framtiden få en andra chans.

Anonym sa...

Ett plus är ju att han insett att Traci Lords är snygg. Det tyder ju på att det inte är tomt där uppe.