söndag, december 04, 2005

Könsordsdebatt

Det verkar som att mitt avslöjande om att vissa spelare utropar könsord har fått människor att reagera. Se här vad Rune Lundblad skriver.

Det är inte ofta som jag tar mig tid att i skrift kommentera mitt missnöje över händelser och attityder som upprör mig. Men efter att på denna sida tagit del av den beklämmande verklighet som utspelar sig på och vid sidan av planen känner jag mig nu tvungen att agera.
I tider som dessa då terrorister och andra onda krafter från öst tillåts härja fritt är det mycket viktigt att vi bibehåller de kristna värderingarna inom sporten. Vad jag syftar på är det ökade användandet av könsord och andra icke kristliga verbala uttryck. Dessa ord har på senare år tagit en alltför stor plats i de flesta sportutövarnas vokabulär. En tragisk utveckling som på sikt kan leda till splittring inom klubbarna samt till ett massivt avvecklande av all sorts sportsliga aktiviteter.
Jag har under de senaste 15 åren arbetat aktivt och ideelt för att upplysa människor inom sporten om den kristna läran. Budskapet om kärlek. Jag vet därför vad jag pratar om. För att referera till Bibeln Rom 15:15-16. "Jag har gjort det därför att Gud i sin nåd gett mig uppdraget att gå ut till hedningarna som Kristi Jesu tempelpräst och i helig tjänst förvalta Guds evangelium."
Budskapet är så klart det kan bli. Det måste få ett stopp.

Det är nu upp till klubbarna att ta sitt ansvar! Omedelbar avstängning vid användning av icke lämpliga uttryck som strider mot den kristna läran. Nolltolerans.

Tack för ordet.

Rune Lundblad
pensionerad pastor

Jag kan till stora delar ha förståelse för Rune Lundblads resonemang även om jag inte är kristen. Kärleken bör dock alltid sättas i första rummet, vilken religion man än tillhör. Precis nyss var jag nere en sväng på stan för att köpa någonting att äta och på vägen hem mötte jag ett ungt par som grälade med varandra.

- Du är patetisk, sa kvinnan.
- Vet du vad som är patetiskt?!? Det är att du kollar på dina jävla dokusåpor istället för att lyssna på mig!!!
- Men vet du varför jag gör det? Det är för att du är så jävla ointressant!!!

Jag blev ledsen när jag hörde denna konversation. Den var inte alls konstruktiv, de var bara ute efter att såra med sina repliker. Älskar de inte varandra? Jag önskar att alla människor försökte vara lite vänligare, även mot sina ovänner men framförallt mot dem de älskar. Därför skriver jag gärna under Rune Lundblads upprop.

3 kommentarer:

Anonym sa...

This is getting better and better all the time!!
Bra "Röd Guling"! Den här bloggen är på väg mot oanade höjder!
Jag menar inte just den här "könsordsdebatten" utan bloggen i sin helhet naturligtvis!

Röd Guling sa...

mackan: Tusen tack. Du kan väl skicka ett mail till mig så att jag får din adress? Hittar den inte på du vet var.

Anonym sa...

Med all respekt. Sicken urkukad pastor. Hoppas och tror att han är fiktiv. I annat fall blir jag livrädd. Är det inte illa nog att "dom kristna värderingarna" stänger ute folk på många andra ställen i samhället, nu skall packet bort från idrotten också.