onsdag, mars 29, 2006

Intervju med Eric Sjölin

Då var det äntligen dags för ett nytt rödgult samtal i cyberspace. Den här gången är det Guliganernas ordförande Eric Sjölin som får svara på ett antal tuffa frågor. Röd text = Röd Guling, gul text = Eric Sjölin. Mycket nöje!

1. Berätta lite kort om Guliganernas arbete och vad ni har för mål inför 2006.

Guliganerna försöker att växa, bli en bredare och mer etablerad supporterförening. Vi firar 15 årsjubileum i år och då tycker vi att en bra målsättning är att komma upp i över 1000 medlemmar. (ca. 650, 2005). Vi vill att fler Elfsborgare även de som inte är så aktiva på matcherna, kanske sitter på sittplats eller liknande ska vilja söka sig till oss och på så vis bli mer aktiva supportrar.

Annars försöker vi att bli bättre på det vi redan håller på med. Försöka få bättre stämning på matcherna, göra bättre koreografier (tifon) samt få fler att åka på bortamatcherna och stötta eleganterna även på bortaplan.

2. Rune Lundblad anser att ni i Guliganerna mest ställer till med förtret och ägnar er åt terroristverksamhet. Vad vill du säga till honom och andra med liknande synpunkter?

Jag tror att Rune har fått en felaktig bild av oss. Jag tar gärna med Rune på en guidad tur och berättar lite vad det är för sorts folk som är aktiva inom Guliganerna och som står i klacken. Det skulle nog dämpa hans oro. Den enda terrorverksamheten vi bedriver är den vi utsätter våra egna stämband för.

3. Hur tycker du att sittplatspubliken skötte sig år 2005 när det gällde att ställa upp i de storslagna tifon som ni arrangerade?

Helt klart över förväntan! Vi var lite oroliga i förväg och tvivlade på att så många på sittplats skulle lyssna på våra uppmaningar om att hålla upp både det ena och det andra. Publiken på Borås Arena har visat att de gillar tifon, både när det gäller att bidra i själva arrangemanget och att bidra med pengar i de hinkar som GTS samlar in med på matcherna. Allt talar för att engagemanget kommer att fortsätta att öka även på sittplats.

4. Vilken motståndarklack respekterar du mest och varför?

Det är en omöjlig fråga att svara på, man respekterar andra klackar för olika saker under olika tidpunkter. Över lag kan jag säga att min respekt för större klackar har minskat oerhört de senaste åren med tanke på att vi själva utvecklas och t.ex. gör lika bra tifon som de bästa i Sverige. Om några år kommer vi att vara såpass många och bra att det blir oerhört svårt att komma som bortasupporter till vår fästning och ta sig ton.

5. En gång för alla: Har Elfsborg en firma?

Vi har själva sökt med ljus och lykta för att hitta någon. Jag trodde att det var på gång när Magnus Haglund blev utsatt för en kaffeattack för några veckor sedan, men det visade sig felaktigt. Magnus har själv bekräftat att det var det varma kaffets fel. Så svaret på din fråga är, nej.

6. En del spelare i Elfsborg ropar könsord när de blir arga och besvikna på sig själva. Vad anser du om detta?

Jag vet själv som gammal fotbollspelare hur lätt hänt det är att det slinker ut något fult. Jag har inga problem med att man ropar könsord så länge det inte går till överdrift. Jag sätter min tillit till Magnus och Peter att avgöra vart gränsen går för våra spelare, de har bra omdöme.

7. Vad hände med Ultra Tigers? (En yngre supporterfraktion som gjorde avslöjande reportage angående spelarnas alkoholvanor för några år sedan.)

Man kan väl säga att UT lade ner sig själva. Jag kan tycka att de fick oförtjänt hård kritik när de var som mest på tapeten hösten 2004. Det är killar med stort Elfsborgshjärta som nu är engagerade på andra sätt inom vår supporterverksamhet.

8. Betygsätt följande låtar från Elfsborgs-cdn "100". Skalan sträcker sig mellan ett till tio, där ett är David Hasselhof och tio är David Bowie.

Jan-Öjlers, "Hej, hej, hej, heja Elfsborg" (version 1) - 4
Jan-Öjlers, "Hej, hej, hej, heja Elfsborg" (version 2) - 2
Mimmi, "Snubbar med dubbar" - 1
Jonas Liberg, "Starkare än någonsin" - 4
Runa Guligan, "E rikti guligan" – 0
Eva Roos, "Elfsborg, laget med fart" - 6
Jan-Öjlers, "Härliga Elfsborg" - 7
Guliganbandet, "Vi älskar Elfsborg" - 5
Borås all stars, "100" - 1
Skivan som helhet - 5

9. Hur tycker du att Jonas Liberg står sig som artist i jämförelse med exempelvis ICAs motsvarighet Jim Jidhed?

Jag är varken förtjust i dansband eller poppig musik. Lidberg vinner ju dock på knock out eftersom han är Elfsborgare. Att ens försöka bedöma något som en ICA-supporter har gjort går emot alla mina principer.

10. Är idrott och politik en intressant kombination som med fördel kan utvecklas i en blogg?

Idrott och politik kan höra ihop och vara intressant i många sammanhang. Däremot ser jag ingen anledning att IF Elfsborg bör kombineras med politik då vi varken har någon historisk eller nutida koppling till någon ideologi eller parti.

11. Ni i Guliganerna har nyligen släppt en film. Om vi leker med tanken att det skulle göras en seriös spelfilm om Elfsborg istället, vilka skulle då vara aktuella för följande uppdrag? Motivera gärna dina svar också.

Manus –
Göran Lohne
Regi – Colin Nutely
Anders Svensson - (Spelas av Anders själv) – Ingen passar bättre i rollen så att säga.
Stefan Andréasson - (Richard Gere) – Charmig kille
Håkan Mild - (Kalle Moraeus från Orsa spelmän) – Tar han mest p.ga. av utséende
Göran Lohne - (Rolf Lassgård ) – Har pondus och lite gråsprängd i håret.
Magnus Samuelsson - (Samuel Fröler) – Lite rödlätt, lite muttrande.

12. I vilken genre skulle filmen placeras? Välj ett svar och motivera din ståndpunkt.

A) Agent-thriller med onda ryssar.

B) Romantisk komedi, typ Pretty Woman.
C) Kung-Fu-action.
D) Science fiction/fantasy-äventyr.

Det skulle kunna bli en spännande romantisk komedi

13. Vem är Elfsborgs näst bästa spelare genom tiderna? (Johan Karlsson är nummer ett.)

Jag håller nog Anders Svensson där. Han har under många år varit en franmträdande spelare både i allsvenskan, Southampton och i landslaget. Att han dessutom följde hjärtat och återkom till Elfsborg när han återvände tycker jag räcker som motivering.

14. Vilka intressen har du utöver Elfsborg? Berätta lite om vad du gör på fritiden.

Elfsborg tar en oerhört stor plats i livet. Jag pluggar till lärare på högskolan i Jönköping, samhällskunskap och historia är mina ämnen. Ämnen som jag även är intresserad av på fritiden.

15. Avsluta som du vill.

Med Elfsborg mot toppen 2006!

Sådärja. Besök Guliganernas hemsida för mer information om föreningens verksamhet.

Andra bloggar om: , , , , , , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Höjdpunkten i Röd Gulings intervjuer brukar vara Röd Gulings recension av intervjusvaren. Jag saknar detta i intervjun med Sjölin. Svagt, Röd Guling! Bättring krävs på denna punkt.

Röd Guling sa...

Jag ska tänka på det i fortsättningen. Men vad ska man säga om Sjölins insats? Det var inte Martin Andersson-slappt men han nådde heller inte upp till Lohnes eller Andréassons nivå. Sjölin svarade bra utan att glida undan, fast var inte frågorna ganska snälla? Jag blev dock lite besviken på Ultra Tigers-svaret. Hade nog förväntat mig något roligare än att de bara la ner men det var väl kanske så det gick till.

Bruce Banner sa...

Bowie alltså! Då har vi åtminstone en sak gemensamt. Två förresten. Jag tycker också att Ralf är en idiot.