torsdag, maj 11, 2006

En bedrövlig match

Elfsborg förlorade mot ett sketgäng på hemmaplan. Ett sketgäng som fick en man utvisad men ändå lyckades ta ledningen. Elfsborg uppträdde bedrövligt och svarade för årets klart sämsta insats hittills och resultatet var därför rättvist trots att Gefle bara hade en målchans. Förlusten har varit på gång ända sedan Röva-matchen och nu hoppas jag att spelarna rannsakar sig själva och inser att det krävs hårt arbete i 90 minuter för att skrapa ihop de nödvändiga poängen.

I paus funderade jag över två saker: Kanske vore det dags att bänka Matt Svensson till nästa match? Han hade inte ett rätt i första halvlek och såg ut att vara tillbaka i fjolårets form, med träben och dålig tajming. Den andra tanken föddes efter ett samtal med en av Ålgårdsläktarens redaktörer. Han tyckte att bloggen har blivit bättre med tiden. I början var det alldeles för mycket personangrepp ansåg han men på senare tid hade han börjat uppskatta den här sidan mer och mer. Jag funderade på vad han hade sagt. I mitt tycke har jag aldrig ägnat mig åt några personangrepp men däremot har kritiken kanske blivit snällare i takt med att Elfsborg har spelat bättre. Efter denna match ser jag dock ingen som helst anledning till att spara på krutet.

De enda som får godkänt är Daniel Alexandersson och Andreas Augustsson. Lill-Alex var den ende som hade lite udd i sina attacker, och det var ju udd och spets som behövdes när läget blev som det blev. Hans bollmottagningar håller lika hög klass som förra säsongen och han borde därför få starta fler matcher. Augustsson får godkänt tack vare att han var en av få gulsvarta som visade lite vilja.

Anders Svensson svarade för en usel insats i förhållande till hans kapacitet och det är efter kapacitet som insats ska bedömas. Mängder av felpass och slarv som påminde om den låga lägstanivå som Anders hade i början av sin karriär. Jag kräver att han ska spela enkelt tills formen blir bättre för så dålig som han var denna kväll får inte en lagkapten och VM-spelare vara.

En annan som man kan förvänta sig mer av är Stefan Ishizaki som i denna match var mycket blek. Ishi har ett rykte om sig att vara en medgångsspelare och tyvärr verkar det stämma. Han är inte den som tar tag i spelet och lyfter sig när det går tungt, snarare tvärtom.

Sämst på plan var dock utan tvekan Mathias Svensson. Bedrövliga bollmottagningar och passningar samt nickar som hamnade 20 meter vid sidan om målet. Jag tycker inte att det är motiverat att han ska ha en plats i startelvan match efter match bara för att han är lång, vinner en del nickdueller, har ett stort Elfsborgs-hjärta och fick mycket pengar när han köptes hem. Det är dags att börja producera lite nu, till att börja med passningar till rätt adress.

Hennig och jag hamnade framför några riktigt jobbiga idioter som klagade på precis allting. Framförallt tyckte de att Ilola och Holmén var extremt dåliga. Medan vi funderade på om det var möjligt att mörda dem (killarna bakom oss alltså) kände jag att de kanske hade en viss poäng men Holmén kämpade åtminstone på ett sätt som nästan gav honom godkänt. Ilola har dock gjort betydligt bättre matcher.

Då Gefle var fullständigt ointresserade av att gå till anfall, även före deras slumpartade ledningsmål, sattes backlinjen egentligen aldrig på några svårare prov. Ytterbackarna borde dock vara mer aktiva i offensiven än vad de var och för första gången måste därför Johan Karlsson få ett icke godkänt betyg. Återigen handlar det om att bedöma spelare efter deras kapacitet och Karlsson ska vara dominant mot ett sådant motstånd. Kanske hade besvikelsen över den uteblivna VM-platsen ännu inte lagt sig?

Slutligen väntar ni säkert på en rejäl sågning av Martin Strömberg. Så här är det: Jag har alltid tyckt att han håller tveksam allsvensk klass och jag hade mycket svårt att förstå att han fick förlängt kontrakt när Elfsborg började prata om högre målsättningar. Strömberg ska dock ha rejält med credit för att han alltid gör sitt bästa. Denna kväll var han varken bra eller dålig och blev slutligen utbytt när Elfsborg satsade framåt men om fler spelare jobbade lika hårt skulle han troligen aldrig vara i närheten av startelvan. Betyg efter kapacitet som sagt. I den här matchen hade jag hellre sett att Haglund gjorde en Erlandsen och bytte ut några av "stjärnorna" för att statuera exempel.

Andra bloggar om: , ,

Inga kommentarer: