fredag, maj 12, 2006

Enligt det officiella receptet

Jag har ju varit lite lat med matchrapporterna den senaste tiden och en förklaring är att det är svårt att variera skrivandet, jag tycker helt enkelt att de är tråkiga och oinspirerande att skriva. Att det ändå postas någon form av referat från de flesta matcher beror enbart på att ni uppskattar det, själv gör jag hellre andra grejer. För att skapa en liten utmaning för mig själv tänkte jag därför försöka mig på att skriva en matchrapport enligt det recept som skribenterna på Elfsborgs officiella hemsida använder sig av. Observera att den här posten inte är skriven i ett hånfullt eller parodiskt syfte, den fungerar enbart som ren terapi. Jag mår redan bättre.

IF Elfsborg - Gefle IF 0-1

Det var en härlig kväll på Elfsborgs fästning. Solen som hade genererat det här årets varmaste dag hade passerat zenit och nu infann sig en behaglig temperatur, perfekta förutsättningar för en toppmatch. De tillresta Gefle-supportrarna skapade tillsammans med Guliganerna en fantastisk inramning och det var bäddat för fotbollsfest när våra gulsvarta hjältar sprang in på planen under ledning av härföraren Anders Svensson och Kejsar August.
Elfsborg inledde på ett strålande vis och vi hade så när kunnat få in både ettan och tvåan men Fru Fortuna var inte riktigt på vår sida. Samtidigt försvarade sig Gefle duktigt och den utmärkte Mattias Hugosson i motståndarmålet svarade för den ena prakträddningen efter den andra.
I slutskedet av första halvlek fälldes Daniel Alexandersson innanför straffområdet. Anders Svensson (planens kung, vilken härlig ambassadör han är för IF Elfsborg, Sverige och Grandiosa minipizza) stegade fram men Gefles målvakt gjorde en fantastisk fantomräddning på en mycket bra slagen straff.

I andra halvlek fortsatte Elfsborg rada upp målchanser medelst blixtrande kombinationer blandat med vägvinnande kortpassningsspel. Mitt i all Elfsborgs-dominans lyckades de ljusblåa på något vis skjuta bollen i nät bakom en chanslös Johan Wiland som absolut inte kunde lastas för målet.
Resten av matchen blev en enda lång jakt på kvittering. Alla spelare kämpade verkligen jättebra men inget ville sig denna kväll. Bolluslingen ville helt enkelt inte in. Det var som om det gick troll i Elfsborgs anfallsspel och Gefle fick slutligen med sig samtliga poäng hem.
Nu laddar vi om batterierna till på söndag då Helsingborgs IF kommer på besök. SMHI lovar strålande solsken så nu ser vi till att fylla fästningen till brädden! Visst blir vi 15000 i sista matchen innan VM-uppehållet!?!

Andra bloggar om: , , ,

6 kommentarer:

Anonym sa...

"brädden" stavas bredden.

Anonym sa...

hahahahahahhaha så jävla klockren..

Röd Guling sa...

anonym1: Nej, det gör det inte alls i det här fallet, det är två olika ord. Det är däremot vanligt att folk skriver "fyllt till bredden" men det är fel.

Anonym sa...

Stor komik! Du förgyller mina dagar i Köpenhamn. Glädjen över dina inlägg överstiger irritationen över Sveriges Radios pinsamma webradio-kommentatorer... Tack!
Lite gnäll dock... (med glimten i ögat, för jag garvar fortfarande...) medels skall vara med T på slutet, gammalt fint svenskt ord som används alldeles för lite, och vädergudarnas organisation heter SMHI, och inget annat. Ha det gott, och sluta för all del inte med dina matchrapporter.

Röd Guling sa...

Tack Mathias. Jag har korrigerat de där fadäserna.

Anonym sa...

Ja, det här var verkligen klockrent.