måndag, juli 31, 2006

Fjortisfylla

Igår åkte jag för första gången i mitt liv med Guliganerna till en bortamatch. Elfsborg mötte ju GAIS och innan det blir dags att skriva en matchrapport tänkte jag ta tillfället i akt att samla några av intrycken från arrangemanget.

Ett par rejält störande element befann sig i sätet strax intill. Det var ett par små barn som drack alldeles för mycket öl och ropade könsord till och åt varandra. De skröt högljutt om att de hade hunnit få i sig så och så många bärs på ett par timmar, intressant och intellektuell nivå på det samtalet. Redan innan vi hade passerat Särlakoket (och ni som var med kan intyga att detta inte är någon överdrift) började dessa barn ropa efter pissepaus och så där fortsatte det hela vägen till Göteborg. Könsord, ölskryt och pissepaustjöt. Tyvärr var bussen fullbokad och mer därtill så det fanns ingen möjlighet att byta plats.

Det var speciellt en person som utmärkte sig. En högljudd yngling vars käft gick i ett, från Ryavallens parkering till Ullevis dito. Han var som en stereotyp tagen ur en ungdomsfilm, tänk er den "roliga" snubben som man sitter och önskar ska dö tidigt i rullen men som tyvärr alltid klarar sig så fattar ni. Någonstans i de mörkaste djupen av min själ hoppades jag att han skulle spilla en droppe öl på mig så att en rak höger i solar plexus kunde anses vara befogad men det blev inget med det.

Jag har själv varit fjortis en gång i tiden och hade mått bra av att få mitt beteende recenserat av en vuxen manlig förebild. Se därför ovanstående rader som en god samhällstjänst. Ännu bättre hade det kanske varit om jag på plats hade bett dessa orosmoln vänligt men bestämt att hålla käften men jag ville inte ställa till en scen i flickvännens närvaro. Vi får se om jag åker med på någon mer bussresa, hon lär i alla fall aldrig mer följa med så det kan finnas en öppning för en framtida tillrättavisning signerad Röd Guling.

Andra bloggar om: , , , ,

8 kommentarer:

Fredric Kjellberg sa...

Vore det inte på sin plats att Guliganerna ser till att personer som uppenbarligen är för unga för att dricka alkohol INTE får åka med på resor i deras regi?

Anonym sa...

fredric kjellberg: Guliganerna är en supporterförening och inte någon myndighet. Folk har ett eget ansvar och det får man lita på. Om folk upplevs som "barnsliga" och "fjortisar" så är det inget särskilt hållbart argument för att neka någon resa med oss. Om folk däremot super sig "drängfulla" upprepade gånger så kan det bli tal om avstängningar från resorna. De personer som RG beskriver vet jag mycket väl vilka de är och de är runt 16-17 någonting.

Fredric Kjellberg sa...

Det är väl självklart att den som arrangerar resan, i det här fallet Guliganerna, har ett ansvar. Barnslighet och att vara fjortis är inget argument för att agera, men supande minderåriga personer är det definitivt.

Har inte supporterföreningen några interna etiska och moraliska regler som ni följer i olika sammanhang?

Anonym sa...

Haha, var nöjd du över att du fick en resonabel sittplats iaf. Trappan vid toaletten (där nämnda ungdomar var och sprang stup i kvarten) var både obekväm och bjöd på en inte alltför trevlig lukt.

Till en eventuell nästa gång, välj en plats lite längre fram så ska du nog hitta lite lugn. Trevligt att du bestämde dig för att åka med i alla fall, även om det gick lite oturligt just denna gång.

Väl mött!

Ps. Var är gentlemannaandan? Låta flickvännen stå när du själv sitter, pah! ds.

Anonym sa...

Anonymus: Hur sjutton resonerar du? Det är väll klart som f-n att Guliganerna inte är en myndighet men bara för att man är en ideell supporterförening så försvinner väll inte det etiska/moraliska ansvaret. Tänk att i många fall så skickar föräldrar iväg sina tonnåringar (barn) i god tro, är det då inte på sin plats att guliganerna förvaltar detta förtroende om man någon gång skall ses som en seriös organisation? Man behöver inte komma med pekpinnar men är man minderårig så är man. Sedan kan jag inte annat än att hålla med RG, har åkt med guliganerna ett antal gånger och samma visa utspelas tyvärr allt för oftast och är det inte minderåriga (fjortisar) så är det myndiga personer som super sig till apstadiet och därmed beter sig som svin.

Obs jag är inte medlem i IOGT-NTO och jag tycker inte att resorna ska vara helnyktra men någon måtta får det väll vara?

Anonym sa...

apocalypse: Faktum är att jag trots många tillfrågningar insisterade på att stå upp, med resonemanget: "Om det blir likadant på hemvägen kan du stå".

Röd Guling sa...

apocalypse: Japp, jag frågade gång på gång om hon ville sitta men hon är ju så snäll.

För övrigt anser jag att det ska införas nolltolerans mot könsord i samband med bussresor.

Anonym sa...

fjortisar säger jag bara