söndag, oktober 15, 2006

FIFA 07

Häromdagen gick jag och köpte mig ett ex av FIFA 07 till PC, den enda fotbollssimulatorn som man kan kontrollera Elfsborg i. Tyvärr har scouterna återigen misslyckats och Elfsborg är ett av de sämsta gängen i allsvenskan och således ett av de sämsta lagen i hela spelet. Den enda spelaren som håller någorlunda klass är Anders Svensson och därför kände jag mig tvungen att "tweaka" spelarna i den medföljande editorn. Då uppstod nästa problem. När man ändrade Johan Karlssons attribut så att han steg från den mediokra siffran 58 (av 100) till det mer realistiska 92 verkade det som att spelet trodde att jag hade skapat en helt ny spelare. Kommentatorerna slutade nämligen att nämna hans namn när han hade bollen = ruskigt dåligt. För övrigt är det helt omöjligt att klara sig i karriärläget om man tweakar spelarna för mycket. Deras löner höjs nämligen då vilket innebär att budgeten spricker redan första säsongen.

Kommentatorerna är förresten ett kapitel i sig. För det första lanseras Henrik Strömblad och Glenn Hysén som "de populära kommentatorerna" vilket ju är en grov lögn. Finns det någon som gillar dem? Jag har aldrig hört någon uttrycka ett positivt omdöme om dem. Hela TV3-gänget är ju en fullständig katastrof, vare sig det gäller landskamper eller Champions leauge. Det är givetvis ett kul grepp att använda svenska kommentatorer och det finns ett visst humoristiskt värde i att höra Glenn Hysén släppa en digital analys i stil med "det första skottet var ju bra, det blev ju mål, men det här var ju inte så bra" eller "oj, oj, oj - sicken räddning - det var det värsta jag har sett" när Wiland plockar upp en markrullare.

Det finns dock en hel del att förbättra till nästa år om EA ska fortsätta satsa på svenskt referat. För det första känns det sådär att Strömblad har tre fyra olika varianter på att kommentera ett inkast som hamnar hos fel gubbe medan andra återkommande händelser följs av samma tjat gång på gång. När Anders Svensson har bollen säger Strömblad att Svensson gillar snurrfinten och detta kan inträffa närmare tio gånger per match. Det är en löjlig kommentar som han knappast skulle nämnt i verkligheten. Överhuvudtaget tycker jag att Hysén sköter sig betydligt bättre och att Strömblad låter som om han läser manus.

Det finns fler småmissar som borde kunna rättas till enkelt till nästa år. När jag efter att ha inlett säsongen med två raka 3-0-segrar vill jag inte höra att jag har öppnat dåligt eller att mitt lag inte kommer att ha med guldstriden att göra. Inte heller vill jag höra att det är giganter mot lilleputtar när Elfsborg möter AIK i cupen. Vidare borde EA kunna ha råd att anställa ett par gubbar som kan scouta allsvenskan bättre. Mobaeck, Alexandersson och Johan Karlsson spelar samtliga på fel positioner och jag tycker att det är dåligt att Johan Karlsson är skriven som högerback när han har huserat på vänsterkanten i fyra år eller något sånt och under denna tid har petat landslagsmännen Garba Lawal och Fredrik Stenman. När det gäller spelbarheten har jag emellertid inget att klaga på förutom att det är ruskigt svårt att få frisparkarna på mål och att man varje gång får bannor av Hysén som tycker att det är bedrövligt dåligt om man skjuter någon millimeter över ribban.

Nu ska jag fortsätta min säsong. Efter 15 matcher ligger Elfsborg i topp och allt är precis som i verkligheten.

Andra bloggar om: , , , , ,

12 kommentarer:

Anonym sa...

Lira Football Manager 2007 när det kommer istället. Det är bra mycket bättre än Fifa.

Anonym sa...

Scoutingen suger i FIFA-spelen, det håller jag med om. Kim Källström är av nån anledning hypad till att vara landslagets tredje bäste spelare medan Anders Svensson knappt platsar i truppen. Spelarnamnen på Elfsborgs tröjor är hafsigt påkluttrade över Ellosloggan med oläsbart resultat. IF Elfsborg benämns felaktigt som "Elfsborg IF". Inga allsvenska spelare stämmer överens utseendemässigt med verkligheten. När det gäller kommentatorerna så gör däremot Hysén och den där andre snubben ett fullt godtjänt jobb i jämförelse med NHL06 där Ankan och Hegerfors är så löjelseväckande usla på att leverera repliker att resultatet bara blir ofrivilligt komiskt. Man kan riktigt se framför sig hur Hegerfors sitter med läsglasögonen på nästippen och med stor möda stakar sig igenom ett oläsligt manus i väntan på att den olidligt långa arbetsdagen ska ta slut. Slutligen rekommenderar jag PES-spelen före FIFA. Förutom att grafikmotorn, bollfysiken och rörelseanimationer är hästlängder bättre än FIFAs, kan man även redigera spelare och lag i kirurgisk detalj och skapa sig en egen allsvensk liga där allting överenstämmer med verkligheten.

Anonym sa...

Intressant läsning då jag stört mig på ungefär samma saker. Kommenteringen kan jag ha överseende med. Visst jag har vunnit så mycket som åtta raka matcher och ändå hört att jag aldrig kommer kunna vinna ligan och både Strömblad och Hysén använder ord och fraser det aldrig använt i verkligheten. Tycker dock att det är en bra duo, bland det bättre vi har i Sverige.

Vad som då är sämre är när spelarna är placerade på fel position (dom blir ju sämre om man rättar till felet) och att inte Elfsborg står i en klass för sig i Allsvenskan. Tyvärr är ju spelet verklighetstroget på så sätt att Allsvenskan är usel, så usel att man knappt orkar spela matcherna.

Mest orealistiskt och något som EA förmodligen aldrig kommer att rätta till är spelfördelningen. Öster kan spela ut Arsenal och vinna skotten med 23-2 men ändå förlora med 2-0 för att topplagets målvakt är felfri och anfallarna 100%-iga. Jag har spelat Fifa i många år men i princip aldrig blivit utspelad av något lag. I de matcher jag förlorar åker jag alltid dit på ströchanser eller kontringar. Vad som däremot var realistiskt var att jag vann Allsvenskan med Elfsborg direkt.

Anonym sa...

Jag hoppas iaf att Ellos slår Kalmar idag och att ni hindrar AIK från att bli svenska mästare.
I verkligheten vill säga!

Anonym sa...

pro evolution soccer är ljuset. gå till ljuset!

du slipper fifas sugiga bollfysik, du slipper fifas sugiga scouting, du slipper fifas begränsade målproduktion, du slipper problematiken med plötsliga fantommålvakter i, i övrigt, usla lag, du slipper fifa helt enkelt.

bojkotta fifa!

Anonym sa...

Får nog säga att Hysén är en slags favorit. Kanske inte för hans kompetens utan för hans höga underhållningsfaktor.

Inget slår Lasse Kinch och Hysén. De kan göra vilken match som helst sevärd.

Dessvärre är Fifa bara gjorda av en orsak (som vanligt med EA). De ska tilltala den stora massan. Det ska vara lätt att lära sig, det ska vara snyggt och alla storspelare ska vara så lika originalen som möjligt. Detta säljer. Det vet EA.

Detta bevisar att Rödguling är mer Elfsborgsfan än du har vänsterideologi i blodet. För en röd varelse skulle aldrig köpa en produkt av kapitalismens härskare.

Anonym sa...

men ea genom sina storsäljare finansierar mängder av smalare, riktigt riktigt bra spel ska givetvis på intet sätt påverka hatet... eller?

Anonym sa...

Tråkigt att du väljer att kalla FIFA för fotbollssimulator. PES erbjuder riktig fotboll och är till och med lite utmanande till en början.

Anonym sa...

Håller med alla föregående talare, Pro Evolution Soccer ÄR fotboll. Det går ibland så långt att man kallar Van Nistelrooy för Von Mistelroum.

Elfsborg är ju inte med i Pes, men eftersom Fifa ändå kräver tveakningar kan man ju lika gärna skapa laget själv. Då väljer man ju attribut helt själv från början.

Till PC-versionen är det ju hur enkelt som helst att ladda hem patchar för allsvenskan också.

Anonym sa...

" Anonymous said...
men ea genom sina storsäljare finansierar mängder av smalare, riktigt riktigt bra spel ska givetvis på intet sätt påverka hatet... eller? "

Så du tror inte de gör Fifaspelen för att tjäna maximalt med pengar? De "smalare" spel du nämner finansierar garanterat sig själva. Även om de inte tjänar de stora pengarna på dem.

Anonym sa...

Det bästa Anders Svensson har gjort är att plockat Anine bing, Rätta mig om jag har fel ?! Jag är äckligt stor
PS DS is OK

Anonym sa...

jag kan hålla med om en del saker du skriver här, men vafan det är ju överdrivet mycket klagomål på spelet! så typiskt svenskt att gnälla för minsta lilla. visst kommentatorerna uppför sig löjligt på spelet, men vem bryr sig egentligen? och vad fan spelar det för roll om elfsborgs tröjor inte är exakt kopierade från verkligheten när de ändå ser lika ut! förresten så förstår jag att ea inte vill lägga ner lika mycket energi på allsvenskan eftersom den ändå är så jävla kass! /danne