måndag, januari 08, 2007

Bristen på homosexuella förebilder

En intressant insändare damp ner i mailboxen under min ofrivilliga internetfrånvaro.

Hej Röd Guling. Jag vänder mig till dig för att din blog känns mer liberal än övriga medier.

Vi brukar räkna med att mellan 5 till 10% av befolkningen är homo- eller bisexuella. Därför är det rimligt att anta att åtminstone någon i varje allsvensk trupp kan vara intresserad av män på ett sexuellt plan, trots att de homosexuella ambassadörerna lyser med sin frånvaro. Vi i intresseföreningen Gay, set and match tycker att det borde ligga i deras intresse att frågor kring homosexualitet och idrottsutövande på elitnivå avdramatiseras så att de själva kan komma ut och leva lyckliga liv utan fördragna persienner. Samtidigt skulle alla framtida homosexuella elitidrottare kunna få helt nya förebilder. Jag vill därför på detta vis väcka en debatt som kanske kan leda till ett samarbete mellan den förening som jag företräder och någon lämplig elitklubb. Det vore fantastiskt om Elfsborg i egenskap av svenska mästare tog ett första progressivt steg mot en mer liberal och framförallt avdramatiserad syn på homosexualitet och elitidrott.

Med vänliga hälsningar
Anders Tonka
Ordförande i intresseföreningen Gay, set and match

Hej Anders. Ditt mail är välkommet och själv har jag också många gånger ifrågasatt varför man bara får läsa om artisters och konstnärers vilja att gå ut med sin homosexuella läggning medan idrottare stannar i garderoben. Vi får se om ovanstående upprop kan leda till en förändring. Jag hjälper gärna till om någon spelare i Elfsborgs trupp offentligt vill uttala sig.

Andra bloggar om: , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Håller med Anders Tonka. Bra att någon bjuder upp till debatt i detta ämne. Är du möjligtvis släkt med snyggingen Ulf Tonka?

/Mårten