onsdag, december 12, 2007

Lill-Alex till ICA

Daniel Alexandersson är klar för ICA och det är en nyhet som har genererat blandade reaktioner bland gulingar. På Guliganernas forum kan man läsa kommentarer av den här typen:

"Lill-Alex har väl i princip noll klubbkänsla för Elfsborg. Elfsborg gjorde honom till den han är idag och det tackar han med att skriva på för största rivalen. Hoppas både han och hans bror gör en förbaskat dålig säsong nästa år medans Elfsborg tar guld. Hur kul är det då Alexandersson?" (Sandberg)

Jag tycker så här: Att Elfsborg släpper Lill-Alex betyder att de fick ett okej pris och inte vill behålla honom. I det läget skiter jag faktiskt i vilken adress han byter till. Han kunde givetvis ha visat bättre omdöme och framförallt smak i valet av klubb men att han vill spela något år med brorsan sin kan jag köpa. Det är ju trots allt en människa som vi snackar om.

Vad får då ICA? De får en forward med allsvenska spetskvaliteter i form av snabba fötter, mycket god first touch, ett bra skott och offensiv intelligens, framförallt i spelet utan boll. Den stora svagheten sitter i hans huvud och han har en tydlig tendens att hamna i svackor lika djupa som ... Ja, jag har ingen bra jämförelse faktiskt. Under dessa perioder (som kan vara hela säsonger om det vill sig illa) bränner han allt, om han inte springer och gömmer sig. Slutligen talade jag om spetskvaliteter i allsvenska mått mätt. Han är alltså inget material för main events och ingen värvning som kommer att skjuta ICA till Champions league, om de nu siktar på det.

Om man ska jämföra Daniel Alexandersson med en wrestler så kommer jag att tänka på Tito Santana. En typisk halvtråkig face-wrestler av lower midcard-standard, men med god "work rate."

Inga kommentarer: