onsdag, oktober 08, 2008

Norrländska socialfascisten

Jag fick ett tips om att en ny blogg hade lanserats på Norrländska socialdemokraten, en lokaltidning i Luleå:


Föregående natt fick således de båda bloggskribenterna ta del av följande mail:

"Tjena moss.

Ser att ni har startat en blogg vid namn "rödgul röra" och det tycker jag var fantasilöst. Mspaint-loggan ser utbytbar ut och säkert kan ni hitta på något annat namn som fungerar lika bra för en LHF-blogg.

Med vänlig hälsning,
Röd Guling
http://rodguling.blogspot.com"

Det var ett i mitt tycke konkret men samtidigt vänligt meddelande. Svaret kom framåt eftermiddagen när Johan Håkansson, någon av de skäggprydda glasögonormarna på bilden ovan, behagade vakna:

"Tjena moss.

Jo, fantasilöst hade det definitivt varit om vi hade haft en aning om att din blogg existerade. Det upptäckte vi av en slump efter några veckor då jag för skoj skull googlade rödgul röra. Nåväl. Den smått osannolika krocken är ju lite olycklig, men knappast värre än så. Vi har ju inte direkt samma läsekret och det lär inte störa några av våra läsare. Vi funderade faktiskt på att göra någon kärleksfull hyllning till ”En röd-gul röra”.

Nåväl. Du såg säkert att sidan heter Rött och gult och att alla vinjetter heter nåt på det temat: Rödgul rapport. Rödgul retro. Rödgul röra, osv…

Mvh
Johan Håkansson"

Det verkar inte som att herrarna på NSD (låter som någon nazistisk organisation för övrigt) fattade vinken. Vad fan är det frågan om? Om de här båda renskötarna nu inte hade hört talas om min blogg ska det väl ändå inte vara så svårt att googla ett namn som man tycker låter fräckt, för att på så vis kolla om det redan är taget? Och varför ska det vara så svårt att svälja stoltheten, backa några millimeter och byta namn på en sketen hockeyblogg efter bara "några veckor" då de "av en slump" hittade hit?

Så här borde Johan Håkanssons mail ha sett ut:

"Bäste Röd Guling.

Vi ber så hemskt mycket om ursäkt. Till skillnad från exempelvis Robert Laul inser vi att det kan ge ett småaktigt och lite fjantigt intryck att sno idéer från en ideellt arbetande konstnär och presentera dem i ett kommersiellt sammanhang. Jag ska be min brorsa som är haj på mspaint att designa en ny logga omgående. Ingen har hunnit hitta vår blogg ännu så ett namnbyte gör varken till eller från.

hälsningar Johan Håkansson"


Men nu såg ju mailet inte ut så där. Håkansson visar prov på en för den etablerade mediesfären väldigt typisk och tråkig arrogans.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

9 kommentarer:

Anonym sa...

Vilka idioter det finns. Lata verkar de också vara. Visa respekt och byt namn.

Anonym sa...

SKANDAL!

Anonym sa...

Käppakrig är ingen sport.

Anonym sa...

Herregud. Har dom datorer i Luleå!? Min världsbild!!

Anonym sa...

Var ligger Borås egentligen?

Anonym sa...

Otroligt roande...skrattade så mycket att det kom tre droppar kiss...eller nja nu överdrev jag en aning(som jag har en tendens att göra), det skulle nog stämma bättre med att jag fnissade så mycket att...Nåväl till saken hör att rätt skall vara rätt, NSD-bloggen bör byta namn. Den här historien luktar lika unket som Trotskijs kalsonger, en slump..nja jag tvivlar.

Anonym sa...

DIF: Du vet mycket väl vart Borås ligger. Du drömmer ju säkert om att flytta hit varje dag. Men vi vill inte ha dig och din attityd här.

Anonym sa...

vilket stor swammel du är vem bry sig förutom du ?kom igen luuuuleeeeååååååh

Anonym sa...

Och sen när fick du copyright på det namnet?