tisdag, januari 10, 2012

Rödgult samtal med Lasse Nilsson

Lasse Nilsson får äran att inleda denna comeback för serien rödgula samtal. Anledningen till att jag kontaktade honom var att han likt en hel del andra Elfsborgare på senare tid har börjat twittra. Tyckte att han skrev en del kul och förhållandevis rättstavade meddelanden, dessutom hade jag ett par frågor att ställa till honom specifikt.

Som vanligt är röd text jag (Röd Guling) medan Lasse samtalar i gult. Mycket nöje!

1. Till att börja med har jag noterat att ni kommer att gå igenom uppförandekoder och liknande under försäsongen. Det vore skönt om du la dessa koder åt sidan under följande rödgula samtal och frigjorde dig från den borgerliga hegemonins snäva människosyn. Ja, det här var inte en fråga utan mer ett önskemål, men här får du utrymme att inleda samtalet som du vill.

Kan börja med att säga att jag är borgerlig på dom allra flesta sätt. Med det sagt känner jag ändå att jag kan bedöma själv vad som är lämpligt att säga. Utan att jag någon gång med vilja försökt att uppröra eller såra, så brukar mina ord ha den effekten. Det här blir nog inget undantag.

Gramsci hade knappast uppskattat Lasses inledning, men vi är väl mer förlåtande?

2. När Elfsborg mötte Åtvidaberg i en träningsmatch 2006 utropade Anders Svensson en vulgär synonym till ordet "penis" när han misslyckades med en passning. Är det okej för spelare att ropa könsord vid minsta motgång, eller bör man se det i något slags större perspektiv? Utveckla med högst 500 ord.

Till att börja med undrar jag vilket större perspektiv du syftar på. Sa han medium stor kuk? Jag tycker att svordomar i stort är en viktig del av vårt språk. Vem vill till exempel säga "vilken jättestor smäll"? Sedan kan kanske önskas att just könsord inte kastas runt i parti och minut, när barn ser på matcherna.

3. På Elfsborgs-cd:n "100" sjunger sångerskan Mimmi följande: "Och jag som inte ens kan skjuta med skruv, men Lasse Nilsson kan, han är en kul filur". Vilka signalsubstanser rörde sig mellan receptorerna i din hjärna när du hörde den textraden första gången?

Det här är första gången jag ser den här texten. Verkar taget ur sitt sammanhang. Annars kan jag bara konstatera att det är väldigt märklig mening. Jag är iofs en kul filur. Frågan är väl om jag vill vara det när det gäller det här?


Jonas Liberg lär inte vara glad över Lasses dåliga koll på Mimmi.

4. I wrestlingens värld är det vanligt att man bygger upp fejder mellan brottarna, för att skapa ett större intresse kring matcherna. Klassiska exempel är när Rick Rude stötte på Jake the snakes fru och när Sgt Slaughter viftade med en irakisk flagga. Anser du att det här är någonting som fotbollen bör ta efter? Motivera din ståndpunkt!

Tänkte först svara: Pass, fantastisk dum fråga. (Vad säger du?!?)
Fotbollen innehåller en hel del autentiska fejder. Supportrar som driver varandra till vansinne. Spelare och ledare som snackar skit om varandra, på planen och i media. Så, nej!

Rick Rude hade troligen satt Lasse i en headlock om han hade läst svaret ovan.

5. Målvaktstränaren Gert Hansen hävdade år 2006 att Abbas Hassan har en härlig karisma när han står i mål. Vilka spelare i Elfsborgs nuvarande trupp tycker du utstrålar karisma? Motivera gärna varför också.

Om det nu är utstrålning du är ute efter (skeptisk) så finns det ett par bra exempel. Stefan Ishizaki har ett spel och en personlighet som gör honom intressant. Sedan tycker jag att jag tillhör den kategorin också, eller åtminstone hoppas att jag gör det. Någonting utstrålar jag iaf med tanke på att åsikterna kring mig ofta är väldigt "svart eller vitt".

6. Associationslek! Skriv ned det första som du kommer att tänka på när du läser följande namn/ord. (Exempel: arbetslinjen – borgerlig bluff, Fidel Castro - frihetskämpe.)

Haddaway - Mellanstadiedisco
Dio - Kass (har aldrig gillat black sabbath heller)
Skurhink - Rapportera från ett vettigare ställe!!
Anders Grönhagen - Trött
LP - Saknad
Carl XVI Gustaf - Skrota monarkin eller låt min kung vara!

Dio vänder sig i sin grav när han läser om Lasses dåliga musiksmak.

7. Hundar luktar illa och sniffar varandra i baken, medan katter är sofistikerade och intelligenta. Håller du med om att valet mellan hund och katt är en fråga om psykologi snarare än preferenser? Bor du ihop med något djur förresten?

Lägger ingen vikt vid dom psykologiska aspekterna gällande husdjursval. Har däremot alltid gillat djur. Växte upp i ett hem där det alltid har funnits en eller flera katter.

8. Vem är Elfsborgs mest underskattade spelare och varför?

Martin Andersson. Otrolig potential. Tyvärr har skador satt allt för djupa spår i utvecklingen.

9. När jag spelar FIFA och styr dig brukar du alltid skjuta över. Enligt kommentatorn Henrik Strömblad beror det på att du har blyfot och slalompjäxor, samt att din vänster är värdelös. Kommentar?

Till att börja med. Sluta spela tv spel och läs en bok istället. Men för att besvara frågan. Jag är tvåfotad och trebent.

10. Tidigare hade Dulee Johnson (i likhet med Patrick Ekwall och Joakim Sjöhage) en egen hemsida. Varför har inte du en egen hemsida? Motivera din ståndpunkt!

Även om jag ibland kan vara aningen narcissistisk, så har jag aldrig haft behov av lägga ut vackra bilder på mig själv på en hemsida.

11. Bedöm följande fotbollsspelare mellan ett och tio, där ett är han i Karate Kid (korpnivå) och tio är Maradona eller Fredrik Berglund. Motivera gärna siffrorna också.

Mathias Svensson - 6
Martin Dahlin - 6
Magnus Samuelsson - 5
Jurica Siljanoski - 5
Hagi - 9

 Lasse anser att Magnus Samuelsson är bättre än han i Karate Kid.

12. Du fyllde nyligen 30, det vill säga tidigt i januari. När jag var barn fanns det kompisar som tyckte att det var tråkigt att fylla år tätt inpå julen, eftersom många släktingar ”slog ihop” högtiderna och endast gav en present. Känner du igen dig i denna beskrivning?

När jag var liten så var jag glad om jag fick en present. Nu när Morsan och Farsan har kanonkneg så förväntar jag mig minst två.

13. På tal om 30. Vilka spelare i Elfsborgs trupp har enligt din bedömning hårfästen som har passerat zenit?

Efter lång betänketid. Zenit, nja, men Martin A, Stefan L ligger lite pyrt till.

14. En gång svarade jag för ett äkta hat-trick i en korpmatch på Kransmossen. Jag låg hemma och sov i min lägenhet på Söderkullagatan när de ringde och behövde folk, kom ner i halvtid och vände matchen. (”Markera Bruce Dickinson!!!” ropade en i motståndarlaget förgäves.) Har du varit med om någon liknande euforisk upplevelse att se tillbaka på när din karriär så småningom summeras?

Nej, tyvärr. Låter som en fantastisk känsla. Kan tänka mig att det kommer kännas som nåt åt det hållet om jag får vinna ett guld med IFE.

Lasse Nilsson vill också vara Bruce Dickinson.

15. Vad gör du när inte spelar fotboll och twittrar? Berätta lite om dina fritidsintressen, men om ”spela golf” ingår kan du hitta på någonting istället.

Jag delar gärna upp fritid och egentid. Med resor inkluderat så har vi en genomsnittlig arbetsvecka på 43 timmar (utslaget på 47 veckor). Så när jag då är ledig så umgås jag med min fru och mina tre döttrar. Om jag sedan har lite egentid så kollar jag på en film eller läser en bok (gärna nåt religionsbaserat). Är den här egentiden längre än 4 timmar i sträck, så spelar jag golf!

16. Vilket lag är tråkigast att möta i allsvenskan? Motivera din ståndpunkt!

Gefle. De har det sämsta spelarmaterialet och spelar således den mest cyniska fotbollen.

Ett sketgäng?


17. Avsluta som du vill.


Jag vill önska Rödguling och alla andra Elfsborgshjärtan som möjligtvis läser det här, ett härligt 2012. Jag hoppas med hela min kropp och själ (bara ett talesätt, vi har ingen själ) att vi får stå tillsammans och fira ett mycket efterlängtat guld om ca 10 månader.

Peace in the middle east!!

Så. Det här var väl ganska bra? Efter en lite knackig start (borgerligheten)tycker jag att Lasse imponerar, både med resonemang och stavning. Intressant att han inte har hört "Snubbar med dubbar" av Mimmi. Om jag hade haft kvar mitt ex av skivan hade jag kunnat skicka den signerad till Lasse, men den försvann tyvärr under något nattskift för ett antal år sedan.

Utöver det där med att han tyckte att fråga #4 var korkad, samt att han talade illa om Dio, reagerar jag lite på att han påstår sig vara trebent. Innan frågorna skickades hade jag nämligen ett litet rådslag med Eric Sjölin. Borde frågan "vem har störst könsorgan i Elfsborgs trupp" ställas eller sparas till senare tillfälle? Sjölin ansåg att frågan gott och väl kunde sparas, och jag kände själv att den kanske gick att undvara. Men för mig betyder i alla fall "tredje benet" en anspelning på manligt könsorgan, och då ett organ av anmärkningsvärd volym. Med facit i hand kanske frågan borde ha ställts. Jag ska ägna denna tanke lite reflektion.

10 kommentarer:

Påsen sa...

Bejublad comeback av det numera klassiska Rödgula samtalet! Äntligen!

Mudvader sa...

Välkommen tillbaka, Rödgula samtalet! Och vilken comeback...

Edge sa...

Verkar som att Röd Guling endast vill ha nonsenskommentarer. Själv klagar han på andra bloggare och politiker, men själv cencurerar han kommentarer som är annat än "äntligen", "vilken comeback". Du skulle nog passat som någon högre tjänsteman i Kina eller liknande land där yttrandefrihet endast är ett ord och endast gäller de som är utvalda.

Röd Guling sa...

Edge: Poänglösa anonyma personangrepp på folk som inte har möjlighet att försvara sig åker i korgen.

Röd Guling sa...

Vad som är poänglöst tar jag mig friheten att själv avgöra i min egen blogg, i övrigt haltar din jämförelse. Om du vill diskutera att dina kommentarer om Lasse hamnar i korgen, eller annat som inte har med samtalet att göra, kan du maila mig. rodguling snabela hotmail.com

Edge sa...

Idi Amin, Pol Pot, Hitler, Stalin och Röd Guling....

Invärtes sjöslag sa...

Varför ända in i den glödande hettan frågade du inte Nilsson om det finns några likheter mellan Borlänge och Borås förutom prefixet i själva namnet?

I övrigt anser jag att denna nystart av rödgult samtal bådar gott inför fortsättningen.

Röd Guling sa...

invärtes sjöslag: Du läste väl att jag strök viktigare frågor än så. Runt 15 frågor om ditten och datten är vad som gäller för rödgult och en del frågeställningar måste lämnas kvar till mina bloggkollegor och Elfsborg.se

Kapten Kultur sa...

Jo hej. Jag har just läst "Rödgult samtal med Lasse Nilsson" och vill uttrycka min uppskattning för det nya greppet att införa kommenterande bilder till samtalet, vilket upphöjer svamlet till en helt ny dimension.

Curt Hennig sa...

Lasse sjönk ännu mer i mina ögon när han menar att Ronnie James Dio är kass. Få gånger har ett medlemsbyte varit så lyckat som när Dio ersatte Ozzy i Black Sabbath. Enda jag kan komma på var när Kee Marcello ersatte John Norum i Europe.