tisdag, december 06, 2005

Intervju med Göran Lohne

Göran Lohne är Elfsborgs matchspeaker och alltiallo. Han gör bland annat underhållande reportage till Elfsborgs hemsida och verkar ha ett mycket stort Elfsborgs-hjärta. Mycket nöje!

Hejsan
Svaren står under varje fråga. Kul var det!!!!!
Lycka till med bloggen.
Vi hörs o ses på arenan.

LOHNE

1. En krönikör i någon av de större tidningarna, jag minns inte vem eller vilken tidning, ansåg att du påminner om en ledare för ett väckelsemöte när du försöker dra igång publiken. Hur kommenterar du det?

Visst är det så. Har själv sagt att ibland kan man förstå stora ledare som fått folket att bli som tokiga. En mikrofon är ett fantastiskt arbetsredskap - det vill säga om vi har bra högtalare och inte trattar som de som fanns på Ryavallen.

2. Berätta lite om hur du laddar upp inför en viktig match.

Den börjar flera dagar innan. Man förbereder sig, kollar hemsidor, kollar med TV-bolag, med kansliet vilka prominenta gäster som förväntas och så vidare. På själva matchdagen ägnas tid för inläsning av namn. Vissa lag kan ha spelare med annorlunda uttal och av respekt till personer vill jag ha uttalen så nära verkligheten som möjligt. När det var landskamper hade jag alltid en lång sittning med tolken till exempel. Ibland undrar man om inte de skånska lagen kan ta med sig en tolk.......haha

3. En del ICA-supportrar trodde att det var jag som låg bakom din "Elfsborgs fästning"-film. För mig var det smickrande men hur ser du på saken?

Hade jag fått gjort den film jag önskade inför matchen mot ICA så hade de varit ännu mer imponerade. Men den kan komma till våren. Vi kan ju få IFK i första matchen hemma på "Fästningen" och då skall vi vinna alla matcherna.

4. Du är tillräckligt gammal för att vara en genomsnittlig gnällsupporter på sittplats. Finns det någon psykologisk förklaring till din avvikelse? Har du funderat på det där överhuvudtaget?

Har aldrig funderat på detta fenomen. Men att gnälla är inte riktigt min stil. Tror du jag vill bli den nye Erik Svalander????? Eller tillhöra Svalanders ???? Tänkte ju närmast på Hård! Jag tror stenhårt på att det är VI tillsammans, spelare, ledare, funktionärer OCH publik, som vinner SM-guld till Borås nästa år.

5. Jag är osäker på Stefan Andréassons livssyn då han inte verkar vilja ställa upp på intervju för En rödgul röra. Du som känner honom bättre kanske kan bedöma den, livssynen alltså, på en skala mellan ett till tio. (Ett är Greve Dracula och tio är Dalai Lama.) Motivera även din betygsättning!

Betyg 7 - Moder Teresa
Stefan har det största Elfsborgshjärta som finns jämte legendaren Hasse Ohlsson. Allt han gör är för Elfsborgs bästa. Han är dock lite känslig för kritik men har blivit betydligt bättre på det. Men han lever för sitt Elfsborg och är ibland som en mor för klubben. Att han får Moder Teresa-stämpeln beror på att han springer som en kärring när vi spelar i morgonserien, fasiken nu får jag skit om Stefan får reda på detta hahahaha.

6. Många läsare har upprörts över att en del spelare i Elfsborg ropar könsord när de blir arga och besvikna på sig själva. Andra tycker att det är ett positivt bevis på tändning. Vad är din åsikt?

Jag tycker inte det hör hemma på en fotbollsplan, men det skall heller inte rendera gula kort och sådant trams som en del domare håller på med. Det är inte så farligt bland domare i allsvenskan, men längre ner i seriesystemet är det rent av löjligt. Om man spelar match på Ryda i sexan och någon ropar "fitta" så är det den bredvid och eventuellt domaren som hör det. Vad spelar det för roll då????

7. Det är svårt att tippa med något annat än hjärtat med vad är ett realistiskt mål för Elfsborg kommande säsong?

Med allt det som händer inom föreningen är det realistiskt att tro på topp tre. Vi kommer på allvar att utmana de som tror att de tillhör "De Stora".

8. Betygsätt följande låtar från Elfsborgs-cdn "100". Skalan sträcker sig mellan ett till tio, där ett är Dr Bombay och tio är Europe.

Jan-Öjlers, "Hej, hej, hej, heja Elfsborg" (version 1) - Betyg 1 i nutid, 7 på 70-talet.
Jan-Öjlers, "Hej, hej, hej, heja Elfsborg" (version 2) - samma som förra.
Mimmi, "Snubbar med dubbar" - 5 i dagsläget, 8 om vi får göra en video på den.
Jonas Liberg, "Starkare än någonsin" - 5, lite uttjatad va?
Runa Guligan, "E rikti guligan" - 1 - fy fan!!!!
Eva Roos, "Elfsborg, laget med fart" - 1 - i klass med förra.
Jan-Öjlers, "Härliga Elfsborg" - 4, men högre betyg om vi kan poppa upp den!
Guliganbandet, "Vi älskar Elfsborg" - 8 - gillar den. Ska vi inte spela den strax innan inmarschen? Låten har den rätta känslan.
Borås all stars, "100" - 3 - lite väl tillrättalagd och inte med rätta känslan.
Skivan som helhet - 4 - man måste bara ha den i sin samling.

9. Alla är ju Elfsborgare innerst inne. När upptäckte du din själs gulsvarta ådra?

Mycket, mycket svår fråga. Jag är uppväxt i Norrby, men det var väl på festen 1996 på ett hotellrum på Plaza när Uffe Johansson styrde filmvalet mitt i röran. Då kändes Elfsborg nära hjärtat.

10. Är idrott och politik en intressant kombination som med fördel kan utvecklas i en blogg?

Idrott och politik hör ihop hur vi än vill ha det med den saken. Tyvärr. Jag vill försöka undvika det till varje pris. Utvecklar man det i en blogg så tror jag bara det är närmast sörjande som orkar läsa det hela.

11. Vad önskar du dig i julklapp?

Att jag går ner tio kilo för då vinner jag skytteligan i division VI med Wästerhov igen.

12. Vilka intressen har du utöver Elfsborg? Berätta lite om vad du gör på fritiden.

Jag är ungdomstränare för min dotter i Byttorp handboll, ordförande i Wästerhovs IK och har till och med november i år hållt på med barnteater. Fast jag har sålt alla produktionerna nu och skall ge mer av mig själv till mina närmaste. Vara med barnen till exempel. Men hela tiden rullar det olika projekt i huvudet. Just nu "Sommarcamp 2007". Ett mastodontprojekt med många inblandade.

13. Vem är Elfsborgs näst bästa spelare genom tiderna? (Johan Karlsson är nummer ett.)

Man kan aldrig undgå Anders Svensson. Klart han är med i toppen. Dessutom Ahlis såklart, men viktigast för Elfsborg genom alla år är och har varit Stefan Andreasson. Som spelare outstanding på mittfältet, som sportchef än mer outstanding som relationsbyggare för klubbens framtid. Vi hade aldrig fått de spelare vi fått till oss utan Stefan.

14. Om du inte har läst inlägget "Mathias presskonferens" som du finner bland guldkornen föreslår jag att du först gör det. Sedan vill jag höra när vi ska träffas för att spåna idéer.

Fy fan va kul det hade varit, men det skall vinna gehör hos andra inom föreningen som kanske tänker mer konservativt.

15. Avsluta som du vill.

Lennarts buckla vinner VI tillsammans. När hela fästningen är engagerade och jobbar mot samma mål.

Bra och roliga svar, precis som väntat. Jag håller dock inte med honom i bedömningen av Elfsborgsplattan. Funderar på att skriva en egen recension av den så småningom. En rödgul röra önskar Göran Lohne lycka till med kommande projekt samt en god jul.

Inga kommentarer: