fredag, april 07, 2006

Gästkrönika till Baraben

Nu har min gästkrönika publicerats på Baraben inför ICA-matchen. Här är texten i sin helhet:

---

Motsatsförhållanden är en klassisk ingrediens i all god dramaturgi. Motsatser skapar spänning, drama, dynamik, ja kort sagt en intressant story.

Mötet mellan IF Elfsborg och IFK Göteborg är ett sådant motsatsförhållande. Duellen mellan de gulsvarta och de blåvita är en drabbning mellan fotbollens ytterligheter. Elfsborg å sin sida är kända för att smeka fram bollen mellan lagdelarna, likt en pensel som skapar den vackraste konst en människa kan tänka sig, medan IFK Göteborg bygger sitt spel på att sabotera och rasera det fina som deras motståndare har byggt upp. Här, mina vänner, kan vi tala om dramaturgi. Det estetiskt tilltalande och skapande möter en destruktiv och mörk kraft, som om Darth Vader ursinnigt skulle slunga sin ljussabel mot Zorro, den elegante och charmerande värjvirtuosen. Tyvärr är det endast i sagornas värld som det goda och vackra alltid segrar. Föregående säsongs kamp på Borås Arena kan mycket väl vara ett av historiens absolut största konstnärliga nederlag och därför hoppas jag på en ljusets återkomst den tionde april.

"Och Gud sade: >>Varde ljus>>; och det vart ljus. Och Gud såg att ljuset var gott; och Gud skilde ljuset från mörkret." (1 mos 1:3-4)

Nu vet ni varför detta möte anses vara årets match i Borås. Det handlar inte om något slags mindervärdeskomplex gentemot Göteborg som stad, vi har helt enkelt en god känsla för kultur, drama och estetik. I år inträffar höjdpunkten tidigt vilket kommer att sätta en positiv prägel på den efterföljande säsongen som förhoppningsvis mynnar ut i ett efterlängtat SM-guld. I efterhand kan ni vara stolta över att det var ni som anlade Elfsborgs väg mot den slutliga triumfen och en ny storhetstid för den positiva och vackra fotbollen. Det blir något att berätta om för barnbarnen.

Frankie bad mig tipsa om pubar och liknande som kan vara värda att besöka. Jag känner mig lite tveksam till att gå detta önskemål till mötes. Om jag själv hade ägt en restaurang skulle jag av estetiska skäl inte vilja ha en massa människor i blåvita ICA-tröjor där, samtidigt har jag förståelse för att ni kanske vill slå ihjäl ett par timmar innan match och grundlägga en fylla som kan göra hemresan lite lättare. Guliganerna håller numera till på Harrys som är centralt belägen på Allégatan men så vitt jag vet vill de ha det stället för sig själva. Därför tycker jag att ni som vill ha några öl innanför västen borde sätta er på Brasseriet tvärs över gatan. Därifrån tar det inte mer än en kvart att gå till arenan. Styr kosan mot högskoleområdet så lär ni inte missa en ström av människor som tar den vägen mot Knalleland när det börjar dra ihop sig. De flesta är smarta nog att gå eller cykla till och från arenan, bil rekommenderas inte. Det är kanske lite väl långt att gå eller cykla från Göteborg men försök hitta en parkering centralt, så nära motorvägen som möjligt, och använd sedan fötterna. Det kommer ni att tjäna tid på, dessutom får ni motion. När småborgerliga surgubbar, som utgör en stor del av befolkningen i den här stan för övrigt, gnäller över höga biljettpriser brukar jag alltid säga att de ska köpa en cykel. Det är det överlägset bästa fortskaffningsmedlet i centrala Borås men det går som sagt även fortare att promenera än att ta bilen. Det är ett rent nöje att se surgubbarna bli irriterade när de fastnar i bilkö efter matcherna medan man lugnt och fint spatserar förbi och är hemma långt före dem.

Ni som är hungriga måste kolla in Pizzeria Campino mitt i stan, ca 20 meter från Grand Hotel eller 100 meter från centralstationen. Deras kebabrullar är något utöver det vanliga och den enskilt största anledningen till att jag fortfarande inte är vegetarian. En liten del av mig vill gärna tipsa om Victoria på Druvefors, några hundra meter från Annelundsmotet, som antagligen är Sveriges sämsta pizzeria, men jag har bestämt mig för att vara snäll i denna gästkrönika. Ni kan lita på att Campino är bra. Annars finns det Mcdonalds lite var stans för dig som vill veta vad du får. Det finns även en Max-restaurang i själva arenan för er som föredrar dem.

Jag önskar er hjärtligt välkomna till Borås och hoppas att det blir en bra match som rätt lag vinner.

Andra bloggar om: , , ,

6 kommentarer:

Anonym sa...

lys ande !!!!!!!!!!

Anonym sa...

Det här kallar jag skrivarkonst!!!

Anonym sa...

En mycket vacker och stilfull krönika.

Anonym sa...

Rödguling//

Är du en Rödvins kommunist med ett slag av påskgult?

Röd Guling sa...

molgan: Nej

Anonym sa...

Briljant!

/Gulsvart balja