torsdag, april 20, 2006

Intervju med Peter Wettergren

Så var det dags för ännu ett rödgult samtal i cyberspace, den här gången med Elfsborgs assisterande tränare Peter Wettergren. OBS! Kan komma att uppdateras med svar på fråga elva. Jag har bett honom komplettera men han har säkert redan åkt till Halmstad vid det här laget. Röd text = Röd Guling, gul text = Peter Wettergren. Mycket nöje!

1. Du och Haglund blir ibland förgrymmade över domarnas insats och ni yttrar detta missnöje ljudligt. Samtidigt blir vi supportrar och ni tränare arga när spelare tjatar till sig gula kort. Borde inte ni föregå med gott exempel?

Helt rätt, men när man är inne i matchen svallar ibland känslorna över och man är ju inte mer än människa. Jag tycker att man måste få visa vad man tycker, men att man lämnar det sedan för att gå vidare. Att vara spontan tycker jag är ok, men sedan är det bra. Det försöker vi också säga till våra spelare.

2. Jag skulle personligen gärna se att du och Haglund förlänger kontrakten. Kontinuitet är viktigt och ni verkar ha en bra filosofi. Hur ser du på att stanna i Elfsborg över en längre tidsperiod? Har du några andra framtidsplaner?

Jag trivs riktigt bra i IF Elfsborg och hoppas få fortsätta många år till. Jag tror att klubben går en ljus framtid till mötes och jag vill gärna vara med på den resan. Det är klart man skulle vilja träna ett lag utomlands. Men det är en senare fråga. Nu är det bara IF Elfsborg somm gäller.

3. När jag i datorspelet Football Manager 2006 ber dig som assisterande tränare att kommentera Anders Svenssons truppstatus säger du att han visserligen är en etablerad spelare men att han inte bör vara given i startelvan. Hur kommenterar du det?

Ingen spelare lever på gamla meriter, utan ska förtjäna sin plats. Det gör man genom att visa på träningar och matcher att man vill spela. Ibland har man dåliga dagar som gör att man inte lyckas, och det drabbar alla. Men så länge man gör så gott man kan har spelaren mitt förtroende. Det krävs ju också ett visst kunnande.

4. Målvaktstränaren Gert Hansen hävdade nyligen att Abbas Hassan har en härlig karisma när han står i mål. Vilka andra spelare i Elfsborgs trupp tycker du utstrålar karisma?

Alla spelare i vår A-trupp har karisma, men på olika sätt.

5. På tal om Hansen: Jag tycker att han har ett mycket bra tillslag. Kan det bli aktuellt att registrera honom som spelare för inhopp vid eventuella straffavgöranden i svenska cupen?

Håller med dig om att Hansen har ett fantastiskt tillslag, men vi kommer inte registrera honom som spelare. Vi har andra duktiga spelare som också har det.

6. I träningsmatchen mot Åtvidaberg ropade Anders Svensson en vulgär synonym till ordet "penis" när han misslyckades med en passning. En del människor hörde av sig och berättade att de tog illa vid sig, var det aktuellt med någon form av reprimand gentemot Svensson i det aktuella fallet?

Det är aldrig bra att våra spelare inte uppträder på ett korrekt sätt, men som jag sagt tidigare så kan känslorna ibland svalla iväg. Vi har under åren jobbat mycket med etik o moral och kommer att fortsätta. Förhoppningsvis får ni höra mindre vulgära ord.

7. Jag noterade att du i likhet med Martin Andersson valde Elfsborgspåsen när jag för någon månad sedan såg dig i City Sparköp på Allégatan. Utmärkt! Johan Karlsson, Magnus Samuelsson och Joakim Alexandersson har inte visat prov på samma goda livssyn. Här krävs en skärpning och jag vill att ni tar tag i detta problem. Ja, det här var ingen fråga men du får gärna kommentera din egen insats.

Eftersom jag är en föreningsmänniska i botten så är det en självklarhet att gynna föreningen som man håller på. Tycker det är riktigt svagt att några av våra spelare inte väljer att gynna föreningen. Så dumsnål får man aldrig bli. Det är så många ideela krafter i en förening som lägger ner ett jättejobb, som inte får någonting. Då tycker jag att vi som är lyckligt lottade att få ha det här som heltids sysselsättning borde vara tacksam mot föreningen och gynna den så fort läge ges.

8. Associationslek! Skriv det första du kommer på när du läser följande namn/ord. (Exempel: Terrorism - krigsföring med låg budget, Världsstjärna - Johan Karlsson, ja du fattar.)

Jan-Öjlers - Dansband
Demokrati - Sverige
Håkan Mild - Konstgräshatare
Jesus - Frälsare
Huggorm - Otäck
Patrick Ekwall - Elfsborg supporter
Totalfotboll - IF Elfsborg

9. Svennis kvinnoaffärer är ju världskända. Har du några groupies efter dig?

Jag hoppas det

10. Vilka signalsubstanser rörde sig mellan receptorerna i din hjärna när blåvitts Kalle Svensson kvitterade i slutminuten? Berätta!

Det vill du inte veta. Milt sagt kan man säga att det var mycket länge sedan jag var så förbannad.

11. Är idrott och politik en intressant kombination som med fördel kan utvecklas i en blogg?

12. Många supportrar vill ha in Arvidsson men det är ju givetvis omöjligt så länge han konkurrerar med Johan Karlsson. I någon av träningsmatcherna flyttade ni emellertid över Karlsson till högerkanten och satte in Arvidsson på vänstern. Hur tycker du att det experimentet föll ut?

Det såg intressant ut. Jesper är intressant spelare som kommer att få sin chans under året. (ha tålamod)

13. Berätta lite om vad du gör på på din fritid. Vilka intressen har du utöver fotboll?

Tycker om att resa och spela golf.

14. Blir Elfsborg att räkna med i år?

Det tror jag stenhårt på. Om det räcker ända fram återstår att se, men vi har materialet för det. Sen är det många andra saker som också ska klaffa.

15. Avsluta som du vill.

Hoppas nu att våra supportrar gör lika bra matcher framöver som man gjorde i Växjö. Det var ett enormt stöd. Tack ska ni ha. (det hjälpte oss till tre poäng, tror jag)

Där har ni det. Jag tycker att insatsen var fullt godkänd med plus för svar inom 24 timmar. Tyvärr glömde han ju en fråga men den kan komma att kompletteras som sagt. Intressant att han pekar ut Ekwall som Elfsborgs-supporter, visserligen med ett mellanslag men ändå. Ekwall blev ju i sin intervju konfronterad med uppgifterna om att han följer Elfsborg med intresse men han valde att fega ur den gången. Det kan säkert bli aktuellt med fler Ekwall-inslag på denna blogg så småningom då han får möjlighet att bekräfta sitt Elfsborgs-intresse. Positivt är det även att Wettergren verkar vilja ta tag i de attitydproblem som gäller könsord, snålhet etc. Jag önskar honom lycka till med Elfsborg i allsvenskan och hoppas på tre poäng mot HBK till att börja med.

Andra bloggar om: , , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Peter Wettergren, eller Pee-Wee som han kallades i Åtvidaberg, är en schysst kille som jag tror har mycket mer att säga till om än vad man tror.