tisdag, april 25, 2006

Intervju med Simon Bank

Simon Bank skriver om fotboll i Aftonbladet och blev utsedd till årets krönikör häromåret men karriärens höjdpunkt är denna, när han får chansen att fritt uttala sig här på denna plats om laget i vårt hjärta, IF Elfsborg. Ingen censur, ingen refusering, tar han chansen?

Hej i Borås, här är svaren, hoppas de är ungefär som du tänkt dig. Nu ska jag se Villarreal, ett annat gult lag. Vänliga hälsningar /Simon Bank

Och svaren är som vanligt gula medan frågorna är röda. Mycket nöje!

1. "När jag bodde i Borås var det mer regel än undantag att Elfsborgs unga stjärnor följde en snitslad karriärsbana. De fick chansen tidigt (det får man i Elfsborg), trodde de var världsmästare, glänste på krogen, förlorade fokus, försvann till division II." Namnge några spelare som du syftar på!

Äh, jag ser ingen anledning att sparka på dem i dag. De vet själva vilka de är. Det finns spelare de senaste åren som varit på väg åt samma håll, men som fått en kick åt rätt håll under (den väldigt unge) Magnus Haglund. Elfsborg är en professionell klubb i dag, en plantskola med utblick mot den stora världen. Jag gillar förändringen.

2. Var i Borås bodde du? Kan du rekommendera något bra matställe?

Jag bodde i en etta alldeles vid Södra torget, där bussarna kommer in. På den tiden fanns det inte en enda restaurang som hade några ambitioner. Så jag åt på stans sämsta matställe istället, gatuköket mittemot Borås Tidning.

3. Vem är Elfsborgs näst bäste spelare genom tiderna? (Johan Karlsson är nummer ett.)

Daniel Ung. Tvåtusen matcher, inte ett skott på mål. Det krävs uthållighet för att klara det, det måste man respektera.

4. Er "Älska fotboll"-kampanj är ju ett smart reklamjippo men hur känns det att så gott som samtliga supporterklubbar vänder de rosa banden ryggen? Kan du förstå kritiken?

Om det fanns fler reklamjippon som drog in två miljoner till positiv supporterkultur vore det kanon. Jag förstår (och delar) en del av kritiken, kampanjen borde sett till att bjuda in supportrarna och supporterklubbarna i diskussionen från början. Självklart. De är ju själva kärnan i kampen om läktarna. Samtidigt är det lustigt att se när Djurgårdens och IFK Göteborgs fans i år, under högtidliga former, tar emot gigantiska overhead-tröjor som skänkts av sponsorer. Snacka om att sanktionera reklamjippon.

5. Om man får tro snacket på nätet beror Robert Lauls paus från bloggandet på depression eller en schism. Om det första alternativet stämmer får du skicka vidare en krya på dig-hälsning från mig.

Internet - en fantastisk plats. Jag ska hälsa Robert, hur som helst.

6. När Elfsborg mötte Åtvidaberg i en träningsmatch på försäsongen utropade Anders Svensson en vulgär synonym till ordet "penis" när han misslyckades med en passning. Patrick Ekwall tyckte inte att det var värt att kommentera (men han gjorde det ändå), vad är din åsikt?

När Anders blir äldre kommer han att förstå att både penis och det där som tjejer har är rätt bra saker. Inte alls som felpassningar.

7. "Vi är ett band för 90-talet" sa en gång killarna i Sha-Boom till tidningen OKEJ. Jag vill att du drar en parallell mellan detta uttalande och någon lämplig sportrelaterad felbedömning.

Det finns en svensk ledare som är överlägsen i den här genren, och jag tänker faktiskt inte på Peter "jag har värvat allsvenskans bäste någonsin" Kisfaludy. Nix, jämfört med Urban Hagblom i Gif Sundsvall är Kissen en fegis.
Hagblom är mannen som kallade Edib Kurtovic "en av Sveriges mest eftertraktade spelare" när han plockades från Timrå. Stackars Edib blev aldrig människa igen och sitter numera på bänken i superettan. Men min favorit-hagblommare är den han bjöd på när han lockat över Jan Halvor Halvorsen från Norge.
- Han kommer att bli ett lyft, inte bara för Giffarna utan även för svensk fotboll, sa Hagblom.
Jo, eller hur.

8. För 20-30 år sedan skrev en journalist under med sitt riktiga namn i bästa fall. Numera ska det vara bildbyline, namnteckning, telefonnummer och mailadresser i anslutning till artiklarna vilket skapar en närmast tramsig personkult kring skribenterna. Håller du med om det? Varför tror du att jag ville intervjua dig förresten?

Jag tror faktiskt inte att personkulten kring Robert Laul är större än den kring R:et Eklöw eller Torsten Tegnér. Men visst, vi lever i ett genommedialt samhälle där att synas är att finnas, och den utvecklingen kan jag kräkas på lite då och då. Men det finns fördelar också, jag för en dialog med mina läsare varje dag och det tror jag inte att Eklöw och Tegnér gjorde på samma sätt.
Post hoc, ergo propter hoc: Jag tror att du vill intervjua mig eftersom jag har bildbyline, namnteckning, telefonnummer och mailadress i anslutning till mina artiklar.

9. Betygsätt följande tv-experter på en skala mellan ett till tio, där ett är Tomas Wernersson (någon som borde syssla med något annat) och tio är Leif Boork. Om du vill kan du motivera siffrorna.

Jag gillar inte att betygsätta kollegor, det finns så många andra som gör det. Jag nöjer mig med att konstatera att Jens Fjellström och Glenn Strömberg är de enda som ofta bjuder mig på riktiga, analytiska aha-upplevelser. Och att om Hedman inleder en mening till med "För mig..." så slänger jag ut teven.

Kommentar: Eftersom Bank vägrade betygsätter jag själv:
Glenn Strömberg - 8
Glenn Hysén - 5,2 enbart för underhållningsvärdet.
Ola Andersson - 8
Magnus Hedman - 7 men är fortfarande lovande.
Jens Fjellström - 9
Hasse Backe - 9 för frisyren.
Tomas Nordahl - 7 för passionen.

10. Är idrott och politik en intressant kombination som med fördel kan utvecklas i en blogg?

På bordet framför mig finns just nu fyra saker, utöver datorn: Ett glas med rent, kallt vatten; en fin liten bok om skulptören Arne Jones; en reklamfolder från något som heter Rusta; Emma Igelströms bok om hennes bulimi. Utifrån vart och ett av de där föremålen kan man föra en politisk diskussion som varar i ett par timmar. ALLT är politik. Idrott också, i allra högsta grad. Den som inte tycker att kombinationen idrott-politik är intressant är inte bara ointresserad av politik - utan också ointresserad av idrott.
Ett alternativt svar på din fråga: Ja.

11. Vad gör du när du inte skriver krönikor i Sveriges största skvallerblaska? Berätta lite om vad du gör på fritiden.

Att kalla Aftonbladet för "skvallerblaska" är som att kalla Ica för godisaffär. Nog om det. Jag har ganska lite fritid, just nu nästan ingen alls. Jag äter lunch med polare, läser rätt mycket, funderar. Jag har både vänner och intressen nog för att ha en extremt rik fritid, däremot har jag ingen tid.

12. Du är med i en idiotisk tv-show som leds av Adam Alsing och 50 miljoner kronor kan nu bli dina! Du får följande förnedrande alternativ, vilket väljer du? Motivera ditt val!
A) Ät en hundbajs.
B) Du måste låsas in i ett litet rum i en vecka där Friends in needs hitlåt "Alla vi" spelas non-stop dygnet runt på högsta volym.
C) Börja lobba för Kim Källström i landslaget på Anders Svenssons bekostnad.
D) Ha sex med ett djur inför tv-kamerorna. (Du får själv välja djur.)
E) Lyssna på ett föredrag med förre moderatledaren Bo Lundgren.

Om Jessica Rabbit räknas som djur är det en no-brainer. Hon är het, och jag har alltid varit svag för tecknade tjejer. D.

13. Varför vågade du inte sätta fem plus på Elfsborgs mittfält i er inför allsvenskan-bilaga? Annars får jag säga att du skötte dig förhållandevis bra när det gäller Elfsborg, det märks att du håller på rätt lag.

Det var väldigt få lagdelar i hela serien som fick fem plus. Knappt några. Jag har sagt att IFE:s mittfält kommer att göra 20 mål i år, men var inte helt hundra på hur det skulle lösa sina defensiva uppgifter.

14. Anser du att man ska införa maskeringsförbud vid demonstrationer? Motivera din ståndpunkt!

Jag anser att det finns tillfällen då det kan kännas vettigt med maskering, i frågor där det finns uppenbar risk för åsiktsregistrering och repressalier. Men de som inte är beredda att ta den risken får väl ge fan i att demonstrera då. Politik är att vilja, sa Palme. Politik är också att våga. Ja till maskeringsförbud, alltså.

15. Stefan Andréasson vill ha med samtliga spelare i Elfsborgs trupp till VM. Tycker du att någon annan än Anders Svensson bör vara aktuell?

Johan Karlsson, förstås (man ska vara artig mot sin värd). Annars ingen, Holmén och Sjöhage är inte där riktigt än.

16. Jag har förespråkat ett alternativt poängsystem där tråkiga lag som IFK Göteborg och Kalmar ska få minuspoäng för destruktivt spel och där attraktiva lag som Elfsborg på samma sätt ska belönas med plus i tabellen. Varför lyfts inte en sådan debatt till riksmediaplanet?

För att idén representerar ett kosmetiskt sätt att se på fotboll. Det som gör fotboll intressant är att begåvning ibland besegrar styrka - att Hull kan slå Liverpool, att IFK Göteborg kan slå Barcelona - och ibland är det begåvat att spela destruktivt. Om Kalmar FF spelat "attraktivt" i fjol hade de blivit nia istället för trea. Jag njöt av att se dem vinna på hjärna, det var attraktivt för mig.
Om Kalmar FF varit en kvinna i fjol hade jag raggat upp henne efter Hammarby-matchen på Söderstadion.

17. Har du i likhet med Patrick Ekwall funderat på att skaffa en egen hemsida?

Nej, jag har varken tid till eller behov av att synas mer än vad jag redan gör.

18. Avsluta som du vill.

Hä va en bra predikan. Hän va inga lang.

Det här var en i stora drag strålande insats. Snabbt svarat, rättstavat och intressant. Han kanske fegade ur lite på första frågan men ett exempel döljer sig möjligen i svaret på fråga tre. Jag är lite osäker på om Jessica Rabbit verkligen är ett djur men svaret var kreativt så jag ska låta det vara. Vidare har han en poäng i frågan om maskeringsförbudet men priset kan vara för högt. Vi har hemliga val av en anledning och vi vet ännu inte hur utbredd åsiktsregistreringen har varit eller är idag. Men att politik är att vilja och att våga är helt korrekt. Palme visste det och fick tyvärr betala priset.

Andra bloggar om: , , ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tycker det är en idiotisk sak att få mer poäng beroende på hur man spelar.
Håller med Simon Bank fullständigt, kunde inte sagt det bättre själv

Anonym sa...

Vilken otroligt bra intervju! Tycker själv att man borde få poäng efter hur man spelar. Inte många går på fotboll i hopp om att se sitt lag vinna med 1-0, och gör folk det kanske dom borde se sig om efter andra sporter. Kalmar-Nanne skryter än idag om att KFF minsann gjorde tredje mest mål under hösten ifjol. 7-0 mot Assyriska borta och en jäkla massa 1-0..."imponerande"

Anonym sa...

Det här måste vara det bästa samtalet på hela webbplatsen! Mycket bra svar av Banken och kul läsning! Den mannen kan formulera sig som få andra.

Men Röd Guling, snälla; inga fler frågor om Anders Svenssons "vulgära synonym", nu. Den frågan är lite uttjatad och sänker ibland nivån på dina annars mycket underhållande och bra intervjuer! Simon Bank kunde formulera ett kul svar på frågan, men det är han också ensam om att ha gjort.

Lycka till, även i fortsättningen!
MVH

Anonym sa...

Spanskmannen du är snett ute. Det är om man vill bara är intresserad av massa mål och snabba vändningar som man ska se sig om efter andra sporter. Puckey eller basketboll t.ex.
Fotboll är och förblir det gröna fältets schack.