måndag, april 17, 2006

Rune Lundblad ryter till om bajsproblematiken

Rune Lundblad frågade om han hade möjlighet att yttra sitt missnöje över någonting som inte är direkt fotbollsrelaterat. "Visst", sa jag. Därefter damp denna insändare ned i mailboxen:

Igår tog jag med mina andliga ledsagare ut på en promenad. Det är viktigt att de då och då får komma ut i friska luften så att de inte förslöas framför datorn och tv-spelet som många andra lata ungdomar. Bibelstudier i all ära men hur kan man bättre komma i kontakt med Herren, om inte genom att vistas i Hans skapelse, naturen. Nu när våren är i antågande är det inspirerande att för en stund lägga studiematerialet åt sidan och ge sig ut i det vackra vårvädret för att insupa det livets mirakel som varje år träder in vid denna tidpunkt.

Vi hade emellertid inte hunnit dussinet meter innan ett störande objekt uppdagades inför våra ögon. Framför oss, mitt på trottoaren, låg en halvårsgammal hundbajs som under vinterns snötäckte hade konserverat sin vämjeliga konsistens. Det som göms i snö kommer upp i tö heter det ju men denna insikt verkar inte hundägare i Borås äga. Under vinterhalvåret sopar de problemen under mattan, likt makthavarna söker gömma kärnavfall i bergsfickor, men när tidens hjul har snurrat tillräckligt långt uppdagas den obehagliga sanningen. I det här fallet rörde det sig som sagt om bajskorvar som med jämna mellanrum framträdde i rödbrun nyans på en helt vanlig trottoar i staden Borås. Vår stillsamma promenad blev istället rena rama slalomåket mellan högar av avföring.

Det är skrämmande att dessa korvar tillåts ligga och skräpa på trottoarer där fotgängare tar sig fram. Det är skrämmande att samtliga hundägare är så fysiskt nedreglerade att de inte orkar plocka upp sitt skräp efter sig. I sig är det även skrämmande att hundarna överhuvudtaget tillåts släppa sin avföring på allmän plats. Hur skulle det se ut om jag, gamla människan, satte mig ned på trottoaren och uträttade ett behov mitt framför ögonen på förbipasserande? Det skulle säkerligen, och med rätta, inte accepteras.

Jag vill på detta sätt väcka debatt kring avskrädesproblematiken och min förhoppning är att min övertygelse stämmer överens med din i denna fråga.

Rune Lundblad
Pensionerad pastor

Ja, jag kan inte annat än hålla med. Gatorna i den här stan ser ut som festivaltoaletter så här års och jag tycker att hundägare ska ta med sina vänner ut i skogen eller något om de känner sig för fina för att plocka upp korvarna i påse. Bra skrivet, Rune!

Andra bloggar om: , , , ,

9 kommentarer:

Anonym sa...

Hundbajs i all ära men har inte Rune något att säga om de hårda ord som numera utväxlas inom sporten ishockey? Tjockis, råttor som mågar, tjattare och jag vet inte vad. Det tog inte lång tid från det att Anders Svensson yttrade sina mindre väl valda ord innan farsoten spred sig över sporterna. Skäms på sig Svensson.

Anonym sa...

Alla ser ju att Rune är ditt alter ego... :-) Annars varför reklamera "Rune"s hund-bajs åsikter i så många forum???

Röd Guling sa...

anonym2: Rune Lundblads insändare verkar vara ett uppskattat inslag och då är det väl bra att hans läsare får veta när han har skrivit något nytt.

Anonym sa...

Ett annat oförklarligt fenomen är de hundägare som tror att de gör samhället en tjänst genom att plocka upp bajset i en liten svart påse som de sen... lägger i en papperskorg? Nej, helt sonika låter ligga kvar på trottoaren! Varför då bry sig om att böka in skiten i en påse om den ändå skall ligga kvar? Dubbel miljöförstöring, eller nåt...

Anonym sa...

Jag bor också i Borås, så "problemet" är ju ganska nära til hands ;)

Anonym sa...

Röd Guling, hjälp Eleganterna att nå en UEFA-cup plats på: http://www.playforyourclub.com/play18.php?45285

Röd Guling sa...

anonym3: Det där var svårt. Jag fick drygt 22000 poäng som mest. "Elfsborg are rubbish" sa backen när jag missade.

Anonym sa...

Och hundbajsinlägget har att göra med fotboll och/eller Elfsborg, hur?

Röd Guling sa...

anonym4: Är det du eller jag som bestämmer vad denna blogg ska handla om?