söndag, december 04, 2005

Mer om könsord

Det fortsätter strömma in kommentarer om spelarnas språkbruk. Lite kul att en grej som jag bara nämnde som en parentes i träningsrapporten väcker läsarskaran till liv. Ibland är det svårt att förutse vad som ska få folk att skicka insändare hit men det är bara att fortsätta.

Jag har tagit del av debatten kring det ökade användandet av könsord och vill därför skriva några enkla rader till dig.

Man talar ofta om vikten av goda förebilder för våra ungdomar, inte minst inom idrotten. Vad sänder det då ut för signaler om spelare i ett elitlag, vuxna människor, springer runt och ropar könsord vid minsta motgång? Skulle detta accepteras av ett ungdomslag? Jag är tveksam. Har själv varit tränare för pojkar i mellanstadieåldern och vi har pratat mycket om moral och hur man ska uppträda på och vid sidan av planen.

Hälsningar,
Anders Wikström

Om det stämmer som du skriver vill inte jag ta med mina barn till matcherna. Man blir ju mörkrädd!
Trebarnsmor

Rune Lundblads kristna upprop har rönt en del kritik.

Den där pastorn är ju fan inte riktigt klok! Det är väl bara posetivt att spelarna är tända! Så kanske dem inte förlorar med 8-1 nästa gång,
Ztrand

Jo, jag var inne på den linjen också men samtidigt kanske det går att finna andra vägar att avreagera sig på?

Med all respekt. Sicken urkukad pastor. Hoppas och tror att han är fiktiv. I annat fall blir jag livrädd. Är det inte illa nog att "dom kristna värderingarna" stänger ute folk på många andra ställen i samhället, nu skall packet bort från idrotten också.
anonymous

2 kommentarer:

Bruce Banner sa...

Man hör garanterat fler könsord på skolan, på fritids och till och med på konfirmationsläger än vad man gör på en allsvensk match.

Anonym sa...

Den spelare i IFE som är den flitigaste brukaren av könsord, samma spelare som hamnat i fyllecell borde diciplineras av Elfsborg.

Personligen så tycker jag att han inte passar in i Elfsborg så annars perfekta lag, mycket för att hans livssyn verkar vara på en låg nivå och om DIF nu vill hosta upp tio mille för honom så sälj honom.

Han är ännu ingen förebild för de ungdomar som idag ser upp till honom. De som kommer att bli goda arbetare i framtiden.