torsdag, januari 20, 2011

Truppgenomgång

Jag tänkte mest för min egen skull lista truppspelarna med mina omdömen och här är det bäst att lägga in en reservation för glömska. Hur som helst kan vi börja med målvakter och backar, sedan får vi se om tid finns att behandla de offensiva platserna så småningom.

Målvakter
Jesper C - Hypad värvning som ännu inte har visat någonting. Verkar ha stor pondus och auktoritet i straffområdet, men det hade Hedman också. Tror ändå att han håller allsvensk toppklass.
Ante Covic - Har fått extremt mycket oförtjänt kritik och Haglunds petning i samband med VM var bedrövlig att se. Jag hoppas att Ante blir kvar för då är det troligt att vi har allsvenskans bästa målvaktsuppsättning.
Andreas A - Saknar uppfattning för att kunna göra en bedömning av honom.

Kommentar: Ser bra ut.

Backar
Martin Andersson - En personlig ofavorit. Kan vara dominant i 89 av 90 minuter och sedan svara för ett obegripligt matchavgörande misstag. Jag trodde länge att han skulle jobba bort det med rutin, men nu är väl grabben 30 och han är uppenbarligen oförbätterlig. Verkar dock ha stort förtroende hos Haglund.
Johan Karlsson - Var i många år Elfsborgs jämnaste, bästa och tillsammans med Hasse B viktigaste spelare. Det är han inte längre.
Gary Wikström - Har fått sina chanser men inte tagit dem. Begränsad fotbollsspelare som tyvärr även har haft mycket otur när hans chansbrytningar har renderat i straffar och baklängesmål. Misslyckad värvning helt enkelt.
Johan Sjöberg - Gammal kämpe som obegripligt nog fortfarande är kvar i truppen. Borde varva ner på betydligt lägre nivå då varken kropp eller kunnande räcker till.
Hult - Jag vet inte om Haglund ser honom som back eller mittfältare och jag har sett honom för lite för att uttala mig om han är ett realistiskt alternativ på vänsterbacken.
Anton Lans - Hypas just nu väldigt mycket på olika forum, bland annat som vänsterback. Den enda grunden i denna hype verkar vara att Lans är vänsterfotad vilket tydligen räcker för att vara vänsterback enligt många forumskribenter. Jag är skeptisk.
Briar Farai - Hypades hårt av polare på svenska fans-forumet för ett par år sedan, men har inte visat någonting som tyder på att han håller allsvensk klass.
Jesper Arvidsson - Verkar vara tillbaka efter längre utlåning till Åtvidaberg. Vad jag minns hade han en fin vänsterfot och inte så mycket mer. Tveksam.
Andreas Augustsson - Måttlig talang, men tar igen bristerna på andra sätt.
Jon Jönsson - Augustssons motsats. Han har egentligen allt utom huvudet. Jag tror att han kommer att lyfta tack vare Kejsarn.
Andreas Klarström - Gjorde bra ifrån sig i höstas, åtminstone till en början. Sänkte sig något mot slutet, men det var han ju inte ensam om. Av erfarenhet vet man att Klarström mentalt inte är en spelare som lyfter ett lag, men han har boll i sig och jag gillar spelartypen.
Daniel Mobaeck - Personligen har jag mycket svårt att se att han återigen skulle vara aktuell för backlinjen, men man vet aldrig med Haglund. Jag ser hellre Mobaeck som högerback än i en offensiv position i och för sig.

Kommentar: Bortsett från att en vänsterback av allsvensk toppklass ser ut att saknas är det inte många i truppen som är material för main events enligt min bedömning. Kvantitet snarare än kvalitet. Jon och Augustsson känns givna i mitten när de är friska, men på högerbacken är det möjligt att Haglund bänkar Klarström till förmån för någon av sina favoriter Andersson, Mobaeck eller Karlsson. Alternativet Karlsson till vänster är inte heller omöjligt. Jag har mycket svårt att se att Hult eller Arvidsson är realistiska alternativ i Haglunds ögon. Det är således upplagt för vilda känsloyttringar på exempelvis Ålgårdsläktaren och Vigule om ingen värvning görs, och det kan ju på sätt och vis vara kul.

2 kommentarer:

Philip sa...

För övrigt, jävligt fegt att inte låta kommentrarer du inte skulle gilla, ligga synligt. Men det är klart, nu förstår jag. Det är ju därför det inte syns några åsikter.

Röd Guling sa...

Philip: Under mina, vad blir det ... fem eller sex år som bloggare har jag nekat högst fem kommentarer tror jag. Jag hade mycket väl kunnat ta med din kommentar där du bland annat uppmanade mig att skriva om när jag skär mig i armarna, men eftersom du inte vet någonting om mig tyckte jag att det var ganska obehagligt, osympatiskt och intelligensbefriat. Bara för att det är enkelt att lägga in en kommentar betyder det inte att det är lämpligt att skriva vilken skit som helst.