lördag, mars 18, 2006

Matchrapport

Elfsborg mötte ett sketgäng så det är svårt att dra några djupare slutsatser efter dagens komfortabla 4-1-vinst, men några positiva saker plockade jag ut:

Ungdomarna
Daniel Eres var kanske bäst på plan i första halvlek. I andra försvann han dock och gjorde en del enkla misstag, kanske mattades han mot slutet? Det vore dock trevligt att se mer av Eres i år, även om konkurrensen på det centrala mittfältet som bekant är mördande hård.
Markus Falk-Olander svarade även för en godkänd insats som mittback.

Mathias och Sjöhage funkade bra ihop
Ja, och Mathias gjorde troligen sin bästa match i Elfsborg på tio år.

Rätt spelare gjorde mål
Anders fick näta och jag tror att det var hans första spelmål sedan återkomsten?
Mathias gjorde också mål, efter vackert förarbete av Sjöhage.

De övriga målen gjordes av Martin Andersson och Joakim Sjöhage. Andersson, som var mycket pigg matchen igenom på högerbacken, hade även en boll till inne men då var han offside.

Då var det avklarat. Nej, vänta lite nu. Vad vore en matchrapport utan några negativa detaljer? Ofullständig och trist naturligtvis. Här listas det som var dåligt:

Könsord
Tyvärr utropade Anders Svensson en vulgär synonym till ordet "penis" efter en misslyckad passning. Jag hänvisar till mina tidigare inlägg här, här, här och konstaterar att problemet med användandet av könsord ännu inte verkar vara löst. En äldre dam bakom mig verkade ta mycket illa vid sig av Anders utrop.

Oengerad och segregerad avbytarbänk
I boken "Utmanarna" drar spelare och ledare upp ett antal riktlinjer som de ska följa under match. Bland annat handlar det om hur bänkade spelare ska integreras med det startande laget. Spelarna enas om att de bänkade ska ut och gratulera vid mål, och de startande ska på samma vis springa mot bänken för att dela glädjen med de som sitter där. Detta för att skapa en känsla av att alla är delaktiga i lagets framgångar.
Idag fick Wettergren säga till Martin Strömberg och Jesper Arvidsson på skarpen för att de överhuvudtaget skulle bemöda sig med att lyfta på arslet för att värma upp inför eventuella inhopp. Jag tycker att det är en mindre skandal faktiskt och det rimmar illa med den professionella inställning som hela klubben jobbar för att skapa, från styrelse till Göran Lohne typ. Innan dess såg jag ingen som helst kommunikation mellan bänkspelarna och de som startade, förutom när någon sprang till sidlinjen för att dricka vatten. Åtminstone inte under hela andra halvlek då jag satt i närheten av Elfsborgs avbytarbås.

Fotnot: Sketgänget var Åtvidabergs FF. De lyckades få in en boll men jag la inte märke till hur det gick till.

Andra bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer: