fredag, oktober 28, 2005

En framtidsvision

Som alla säkert vet vid det här laget lyssnade Elfsborgs trupp på mig och de guliganer som åkte upp till Stockholm och bevittnade det sorgliga spektaklet ska nu få ekonomisk ersättning.

Jag har i likhet med många andra gulingar ägnat de senaste dagarna åt att fundera på vad som skulle kunna förhindra en upprepning av katastrofen på Stockholms stadion. Många skriker efter värvningar och "sparka den och den" men jag vill vara lite mer konstruktiv.

Här i världen går egenskaper som engagemang och entusiasm ofta före kompetens. Därför vore det rättvist om supportrarna fick mer makt när framtidens fotbollsmatcher skall avgöras. Nu är det emellertid som så att jag inte bara är fotbollssupporter och expert, jag är även teknikförespråkare. Därför tycker jag att man på sikt borde skrota det klassiska idrottsutövandet när dessa fysiska moment börjar bli förlegade och låta supportrarna göra upp i matcher om ära och prestige. Ett allsvenskan online där varje supporterfalang bidrar med en elva, där Olle Svalander och Eric Sjölin får greppa varsin joystick och styra vårt gulsvarta favoritlag mot ett efterlängtat SM-tecken ackompanjerad av futuristisk technomusik.

Tekniken kan ännu inte helt ersätta verkligheten men låt mig ändå presentera dagens alternativ. Det finns för närvarande två ledande fotbollssimulatorer. Det ena är EA sports FIFA-serie och det andra är Pro Evolution Soccer som tillverkas av Konami. Vilket man föredrar är en smaksak. Själv gillar jag det lite mer fartiga PES medan andra tycker att fotbollens taktiska finesser mer kommer till sin rätt i det mindre actionbetonade FIFA. Båda spelen är hur som helst bra. Tyvärr brister min vision inte bara på grund av tekniska orsaker. I Konamis spel finns det inte ens några allsvenska lag medan FIFA-seriens allsvenska lider av extremt dålig scouting. För att Johan Karlsson exempelvis ska uppträda som den världsspelare han är i verkligheten tvingas man modifiera karaktärens attribut vilket är en jobbig och tidskrävande process. Enligt EA sports är Johan Karlsson nämligen en av de absolut sämsta spelarna i världen och Elfsborg som lag kan mycket väl vara det sämsta i hela spelet! Här har spelproducenterna mycket att jobba med och jag föreslår att de snarast anlitar en scoutinggrupp bestående av mig, Patrick Ekwall, Mats Nyström, Olof Lundh, Simon Bank, Robert Laul och andra experter.

Inga kommentarer: