onsdag, januari 10, 2007

Henke Larsson orsakar hjärnskador

Det finns mycket skit på internet. Vålds- och barnporr, högerextremism och "gör din egen bomb"-sidor men det värsta är nog folk som ska leka viktiga och till skillnad från exempelvis mig inte lyckas ro båten i hamn. Alldeles nyss läste jag en slags krönika på Helsingborgs svenska fans-sida där signatur Ralph Macchio under rubriken "vad väljer Henke?" spekulerar i Henke Larssons framtid.

"Det är Henke Larsson och enbart Henke Larsson som bestämmer om han kommer tillbaka till HIF 12 Mars. Allt annat är meningslösa spekulationer."

Ovanstående citat utgör den så kallade krönikans två första meningar och om den hade slutat där hade jag tyckt att den var helt okej. Kort men kärnfull, som en spark i pungen på kvällspressen som kommer att publicera minst en onödig spekulationsartikel om dagen fram till dess att Henke köps loss eller återvänder till HIF. Tyvärr fortsätter Ralph Macchio och börjar snart stapla meningslösheter på varandra.

"Henke är en envis jäkel och gör vad han själv vill."

Ok.

"Vill man spekulera var Henke spelar i vår får man försöka förstå är hur han själv känner och tänker."

Ok, men var det inte meningslöst att spekulera alldeles nyss?

"Själv är min gissning fortfarande att han kommer tillbaka ..."

Mer meningslös spekulation. Varför verkar Ralph Macchios vara övertygad om att någon är intresserad av hans gissningslek?

"Min gissning är att Henke känner att 12 veckor är nog för att bevisa sin poäng."

Jahopp.

Vad är det för ond kraft som får vissa människor att tro att deras meningslösa dravel är intressant för den breda massan? När jag startade den här bloggen för ett och ett halvt år sedan var ett av motiven att jag ville parodisera hela bloggtrenden. Jag var fascinerad av att vilka tomtar som helst, ofta med begränsade språkliga kunskaper, helt plötsligt fick fria tyglar att haspla ur sig dagligt trams. (Att besöka exempelvis Tonårsmorsans blogg kändes som att stiga in på en toalett där någon nyss skitit.) Fortfarande är bloggosfären stor men som läsare har man ju i alla fall valfrihet, jag behöver inte läsa Tonårsmorsan om jag inte vill. När det gäller svenska fans, som på några år har vuxit till en någorlunda seriös nyhetstjänst, borde emellertid någon form av kvalitetskontroll införas i syfte att bespara läsarna det värsta skräpet. Den som har ett allmänt intresse för fotboll och allsvenskan luras av att klicka på en rubrik som innehåller namnet Henke Larsson. När man har läst klart inser man att ett par minuters värdefull livstid har gått förlorad, samt att ett par tusen hjärnceller troligen har strykt med på kuppen.

Det är inte bra.

Andra bloggar om: , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

"När jag startade den här bloggen för ett och ett halvt år sedan var ett av motiven att jag ville parodisera hela bloggtrenden."

Det är lustigt för det är många som säger det, det enda de har gemensamt är kanske att de inte har fått så många besökare som de ville?

Röd Guling sa...

Finns det något som tyder på att jag skulle vilja tillhöra mainstream?