fredag, december 01, 2006

Marcelo

Om nu Elfsborg verkligen letar efter en vänsterfotad vänsterback vill jag naturligtvis inte vara den som är den. Även om Johan Karlsson är min favoritspelare är jag tillräckligt professionell för att kunna inta en objektiv position och göra mitt bästa för att ge några råd på vägen.

Nu vet vi alla att 99% av världens vänsterbackar inte tar en plats i Elfsborgs startelva i dagsläget och resterande 1% är knappast några realistiska värvningar. En spelare som emellertid skulle kunna vara någonting att ha på sikt är Fluminenses 18-årige vänsterback Marcelo som jag har lyckats värva till Elfsborg i Football Manager 2007.

Marcelo har bland annat 18 (av 20) i dribblingar och 19 i acceleration vilket gör honom till en offensiv kraft att räkna med. 16 passningspoäng och 17 på krossbollar förstärker bilden av honom som en modern ytterback som gärna deltar i det offensiva spelet. Marcelo är dessutom utmärkt på fasta situationer. 15 på frisparkar och 14 i hörnor är helt klart allsvensk toppklass. Om man jämför med Mathias Svensson och Samuel Holmén (hyfsade vänsterfötter som är aktuella för fasta situationer) så blir man än mer övertygad om Marcelos förträfflighet. Mathias frisparkar är endast värderade till 9 och Holmén är ännu sämre med sina 8 frisparkspoäng.

Brister finns dock i defensiven där 9 i tacklingar och ett positionsspel endast värderat till 8 knappast imponerar men tack vare sin stora potential kan han mycket väl förbättra sina mindre slipade sidor inom några år. Kanske under vägledning av Johan Karlsson i en mentor-roll.

Jag förstår inte portugisiska men någon inom Elfsborgs led kan säkert hitta lämplig kontaktinfo på Fluminenses hemsida.

Andra bloggar om: , , , , ,

7 kommentarer:

Anonym sa...

hur f-n lyckades du värva honom? i mitt fm kostar han 35 miljoner och skrattar mig rakt upp i ansiktet om jag ens antyder att jag är intresserad av att försöka.

Röd Guling sa...

Tweaka upp ryktet på föreningen i editorn så lär han bli lite mer intresserad av att gå till Elfsborg. Lite fusk är okej så länge det inte drabbar någon annan.

Anonym sa...

ok. faktum är att elfsborgs rykte i fm är lite lågt. likadant med ekonomin som inte verkar ha någon som helst grund i verkligheten. vi får väl se hur jag gör.

det är för jäkla surt att svensson alltid (i varje fall när jag spelar) blir missnöjd och vill "utvecklas mer i en större klubb". nåväl, mot champions league-slutspel!!

Anonym sa...

Hur agerar ni i FM när elfsborgsspelare som Anders Svensson vill utomlands? Intar ni Elfsborgs grundsyn på att inte hindra någon från att bli proffs för att få en så likvärdig situation som verkligheten?

Anonym sa...

nej. det vill jag inte påstå att jag gör. både han och ilola brukar generellt gnälla när jag kör. jag kämpar om att få dem. nu lyckades jag få svensson att skriva nytt kontrakt eftersom jag vann både cupen och allsvenskan (1 p före AIK, avgörande i sista matchen) men ofta sitter man där med långa näsa och en bosman-smäll rakt i ansiktet.

när vi ändå är inne på det här med verkligheten. martin strömberg i fm 2006. sålde honom varenda säsong för enorma belopp...

Röd Guling sa...

Om man tweakar upp ryktet till realistisk nivå (allsvensk toppklass) så är de bästa spelarna inte lika benägna att vilja söka "nya utmaningar". Annars är det smart att vid uppstart skriva långtidskontrakt. Det största irritationsmomentet är dock när ordföranden Sture Svensson anser att 20 miljoner för Anders Svensson är för bra för att säga nej till och därför går emellan utan att man har en chans att tacka nej till budet. Jag vet inte hur man går runt det problemet.

Anonym sa...

marcelo är en framtidsman inom den internationela fotbollen. värva han till barcelona under 06/07 säsongen och då fick gio vara hans lärunge, men nu säsongen 07/06 har han tagit en plats i startelvan och han har gjort det rktigt bra, så marcelo e en lyckad värvning i alla klubbar!