torsdag, augusti 11, 2005

Debatt om Elfsborgsavsparken

Debattforumet guligan.nu har hakat på och diskuterar just nu Elfsborgs avsparksvariant flitigt.

David Magnusson skrev:
Kollade Röd gulings blogg och såg att han reagerat över samma sak som jag, nämligen avsparkarna. Varför ger de alltid bort bollen på exakt samma sätt det första de gör i matcherna. Har också reflekterat över att flera andra lag gör likadant. Någon med elittränarkompetens(?) som har svaret? För mig verkar det mest idiotiskt.

Peter Olsson:
Jag och mina vänner sitter alltid och slår vad om vi skall få en "elfsborgs-avspark" före varje match, och det slår minsann aldrig fel. ;)
Kötta iväg bollen mot moståndarnas hörnflagga.. Spring som en idiot 30 meter tills du inser att ni inte kan nå den... Börja om...
Antagligen finns det något djupt idrottspsykoligiskt tänkade bakom detta, för jag förstår inte varför vi börjar varje match med att ge bort bollen..

Peter Wiberg:
Ja, inte ens jag med min samlade kompetens kan förklara avsparksfenomenet men det ser för jävligt ut och bör åtgärdas. Hoppas att vi slipper se varianten någon mer gång.

Hans Josefsson:
Förmodligen har Di gule tittat på videoupptagningar av avsparkar från Mariedals olika B-ungdomslag 1970-78. Vi gjorde nämligen exakt likadant, med samma resultat (utom en gång då jag försökte dribbla av hela motståndarlaget direkt men stupade på spelare nummer 2).

Men den där varianten skulle jag nog föredra. Ge bollen till Johan Karlsson.

Jan Ericson är inne på samma linje:
Jag föreslår att vi i stället börjar varje match med att ta hand om bollen direkt efter avspark, dribbla av motståndarna och göra mål, innan de ens fattat att matchen börjat.

Lennart Förne:
Hej på er alla goa skribenter. Vill skriva ett inlägg angående Elfsborgs avsparkar. Jag kan inte begripa att dom sparkar till boll jävlen 50 meter den ska ju smekas fram mellan lagdelarna. Har själv varit aktiv i BYTTORPS-IF samba fotboll vi la aldrig 50 meters avsparkar.

Inga kommentarer: