söndag, juni 07, 2009

Många är arga

Igår svarade Sverige för ytterligare ett sömnpiller till landskamp. Nu har jag förstått att många är förbannade, men själv jublade jag när Danmark gjorde mål. Det var ju underbart snyggt - Maradona-klack från Micke Nilsson fram till öppet mål för framstormande dansk.

Jag slutade bry mig om landslagets resultat efter VM 2006. Diskussionen Anders/Kim var så jävla trist samtidigt som matcherna stank. Nu när jag läser tidningarnas kommentarer är det många som är förbannade på just Kim Källström, the Superswede. Ja, han gjorde ju som vanligt ingen vidare match, men det är väl det som är problemet med landslaget. Vi har inte tillräckligt bra spelare på nyckelpositioner som exempelvis centralt mittfält. Daniel Andersson är som han är - inget material för main events. Linderoth är skadad och har troligen passerat zenit. Kim Källström är inte den spelare som många har försökt måla upp honom som. Anders Svensson är inte samma offensiva kraft som han var för fem år sedan, men får väl trots det betraktas som Sveriges bästa centrala mittfältare när han är frisk. Och det är inget sundhetstecken att en spelare som ibland svarar för halvdana insatser i allsvenskan ska bära landslagets mittfält.

Min poäng är att vi de senaste åren har haft ett ganska uselt lag. Lagerbäck-eran nådde sin topp under EM 2004, då vi hade marginalerna mot oss, men sedan dess har det (minus Zlatan) gått utför för samtliga nyckelspelare. Samtidigt har nästa generation (Farnerud-bröderna, AIK-Bojan, Ishizaki, Kennedy etc) inte varit tillräckligt bra för att ta över. Därför tycker jag att den här stormen är underhållande att följa vid sidan av. Sverige har inte ett tillräckligt bra landslag för att kvala in till VM. Ändå är folk förbannade på ledningen och anser att någonting är fel.

I och för sig kan jag tycka att en ledning som plockar ut Adam Johansson och Micke Nilsson till ytterbackar har kraftiga problem. Vad ICA-Adam gör i truppen kan jag verkligen inte begripa, än mindre vad han gör på planen som vänsterback. Han hade inte petat Florén i Elfsborg, då ska han heller inte spela vänsterback i landslaget. Så är det.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Många är glada också, nu när vårat U21-lag spelar gudomligt!