tisdag, januari 03, 2012

Att välja husdjur

Varför väljer människor att ha husdjur och varför väljer människan ett specifikt husdjur? Det är en frågeställning så god som någon att reflektera över. Kanske går just du och funderar på att skaffa en ny vän, om inte för livet så åtminstone för ett antal fina år tillsammans. Vilket djur ska du välja?

Personliga preferenser i all ära, men jag hävdar att valet i hög utsträckning kommer att präglas av psykologi snarare än av smak. Bortsett från självklarheter, som att ingen människa vid sina sinnes fulla bruk får för sig att skaffa en giftorm som husdjur, brukar man till exempel tala om hundmänniskor och kattmänniskor. Låt oss därför avgränsa diskussionen till ett val mellan hund och katt, de vanligaste husdjuren i vår tillvaro.

Katter är intelligenta, men kan ibland uppfattas reserverade. Det beror på att katter har integritet. De kelar och gosar inte med vem som helst. Likadana är kattmänniskorna. De har integritet och släpper inte vem som helst inpå livet. De föredrar intellektuellt utbyte framför prat om väder och vind, vilket i vissa sociala miljöer kan uppfattas som ett uttryck för bristande social kompetens.

Min son Olof.

Hundmänniskor är å andra sidan sällan personer som skulle kunna uppfinna dynamiten. Tänk er Pluto när Musse hugger granen på julafton. Eller Ådi. Dum uppsyn, nästan lite dreglande, men alltid på gott humör. Sådana är även hundmänniskor. Varma och godhjärtade människor som är enkla att ha med att göra. Inga konstigheter. Ett otrevligt beteende som är förknippat med hundar är förstås att de sniffar varandra i baken.

Slutsats: Frågan "vilket husdjur ska jag välja?" besvaras lämpligen med följdfrågan "vem är jag?"

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag fick en katt "på köpet" när jag flyttade ihop med min sambo. Jag trivs ganska bra med den, men det har blivit jag som får göra mig kvitt exkrementet som samlas i den berömda sanden. Ibland känner jag mig manipulerad av dem bägge två..

Jag tycker hundar är dumtrevliga, men skulle aldrig vilja leva med en.

Vad säger allt det här om mig?

Röd Guling sa...

Anonym 21:03: Som du säkert har märkt verkar många hundmänniskor vilja bestämma över andra. "Min Fido får inte ligga i soffan" etc. En katt kan du inte manipulera på det viset utan du får helt enkelt finna dig i din plats. Din sambo kan du däremot kanske förhandla med.

Edge sa...

Vissa personer som påstår sig vara kattmänniskor vill ju att katten skall bete sig som en hund. Det är ju lite konstigt. Jag tror att många som påstår sig vara kattmänniskor och säger sig inte gilla hundar gör det på grund av rädsla. En katt biter inte (i alla fall inte hårt), men en hund kan bita. De personerna förstår inte att 99% av alla hundar biter inte. De har övat bitkontroll och vet att de inte får bita. Till skillnad från en katt går det att lära en hund rätt och fel. En hund har lätt att anpassa sig och kan lära sig riktigt mycket. Vem har hört om en poliskatt eller en led-katt?