måndag, januari 09, 2012

De bästa schlagerlåtarna som aldrig vann, plats #10

Som ni vet är jag (Röd Guling) inte bara fotbollsexpert. Jag är även kulturellt bevandrad utöver det vanliga. Faktum är att mitt kulturella intresse är så initierat att jag inom den här sportsvängen måste sänka mig några snäpp för att mer än en bråkdel av alla läsare ska ha möjlighet att hänga med. När jag känner mig så inkluderande som jag gör just nu - och när årets upplaga står för dörren - vad passar väl bättre än att skriva någonting om melodifestivalen genom åren? Det är borgerligt och lättsmält. Genom att lista de bästa svenska schlagerlåtarna som aldrig vann erbjuds lite kulturell vägledning som bloggosfären så väl behöver.

Plats #10: Lena Philipsson - "Dansa i neon" (1987)


På plats nummer tio hamnar Lena Philipssons "Dansa i neon" som av någon outgrundlig anledning inte fick representera Sverige i Eurovision song contest. Istället skickade vi Lotta Engberg, vars "Fyra bugg och en coca cola", eller "Buggaloo dansar rockarolla" som den kom att heta, mycket väl kan vara det sämsta svenska bidraget någonsin. Sällan har uttrycket "fel låt vann" varit så passande.

"Dansa i neon" är en tidlös poplåt som jag än idag lyssnar på flera gånger i veckan och Lenas framförande 1987 var ingenting mindre än perfekt. Förutom att mästerskapet i videon ovan är helt oklanderligt vill jag även skriva någonting om Lenas utstrålning. Väl medveten om att jag kan uppfattas som sexistisk, och för att en del kanske tror att jag inte skulle skriva samma sak om Tommy Körberg, var Lena andlöst vacker, nästan som Harakhte, med en utstrålning som gick genom rutan. Man kan inte begära mer av en borgerlig kulturyttrare.

Inga kommentarer: