fredag, januari 13, 2012

Det offensiva överflödet

Följer med intresse Elfsborgs trupparbete, där det förutom målvaktsfrågan just nu mest handlar om att banta bort offensivt överflöd. James Keene är på väg bort, kanske till DIF, och det gör inte mig något. Bortsett från ett par minnesvärda insatser i Europa-spelet blir han tyvärr mest ihågkommen som en ganska begränsad spelare som långtifrån motsvarade förväntningarna, och för att Haglund en hel säsong lät honom gå före Bella.

Vi vet inte vad Lasse Werner tyckte om att Keene gick före Bella, men för Elfsborgs-proletariatet innebar det bojkott av hemmamatcherna.

Martin Ericsson är ytterligare en gubbe som kostar betydligt mer än vad han smakar. Jag ser ingen som helst anledning att behålla honom om Victor Claesson är så bra som det sägs. Samtidigt måste någon klubb vara intresserad av att lösa kontraktet, och ju mer spelare kostar i förhållande till vad de presterar, desto mindre borde intresset rimligen vara. Överhuvudtaget är det väldigt tyst om Martin E och jag har ingen aning om hur han värderas av tränarna. Jawo? Lennartsson sägs ha uttryckt att han vill satsa på honom, men hur denna satsning ska se ut i praktiken återstår att se. Lasse, Elm och Claesson känns som bättre och/eller mer spännande alternativ i den centrala offensiven. Möjligtvis kan Jawo vara aktuell för en kant, men Hult och Ishi bör väl rimligen vara förstaval där och Johan Larsson vet man inte hur tränarna ser på. Utan skador har jag hur som helst väldigt svårt att se att Jawo kommer att få markant mer speltid än föregående säsonger.

Joel Johansson och Richard Yarsuvat blir ganska givet utlånade eller sålda/släppta och den senare uttalade väl sig inte alltför rutinerat i den här artikeln. Det snackades mycket om honom på forumen för ett par år sedan, men när han väl gjorde inhopp kunde jag inte se något material för main events. Steget mellan U21-serien och allsvenskan känns ibland mycket, mycket långt. Både Johansson och Yarsuvat är troligen för dåliga taktiskt och tekniskt för att hålla i allsvenskan. Lite som Sjöhage ungefär, även om Ricky möjligtvis fortfarande har utvecklingspotential.

För övrigt anser jag att Elfsborg borde kolla om den här killen är sugen på Sverige. När han stod i Bajens mål var han bäst i allsvenskan minns jag.

3 kommentarer:

Niclas sa...

Samtidigt kommer vi att stå där, någon gång i Maj, med 5 nyckelspelare på skadelistan och med en försenad vinter, vilket borde innbär gyttjeplaner. Att slänga in en tunn junior framför en våldsamt förtjust engelsman i det läget är inget som jag "lobbar" för.

Behåll Keene, ut med Joel, Ricky, ME och ev. Jawo (Mommo har en liknande spelstil, men är redan nu betydligt bättre).

Röd Guling sa...

Niclas: Jo, men alltså: Keene har varit nyttig i vissa typer av matcher sedan han kom 07, men man måste ju se lite till vad spelarna kostar också. Han värvades som målskytt från ett PL-lag och har lön därefter. Kontraktet har dessutom förnyats en gång och jag har en känsla av att spelare i den åldern inte går ner i lön. Till detta tror jag inte att han är sugen på ett år till på bänken. För vi är väl överens om att han under normala omständigheter ska sitta på bänken/läktaren?

Disco-Kaj sa...

Bögar