torsdag, november 03, 2005

Fem favoriter ...

... som aldrig har spelat i Elfsborg.

1. Mats Rubarth
En gång för kanske fem år sedan gick jag, trummisen och vår manager till Ryavallen för att se Elfsborg spela mot Örebro SK. Först intog vi några enstaka öl och humöret var på topp. I programbladet fastnade vi för en intervju med en gäst, nämligen "teknikern" Mats Rubarth som på den tiden var relativt okänd. Varför han blev en favorit vet jag inte men vi tyckte kanske att han hade ett roligt namn. (Jag minns inget av matchen.)

2. Sir Alex
Tro det eller ej men denne ICA-lirare har jag alltid gillat, både i landslaget och i allsvenskan. En kämpande men hyfsat teknisk tvåvägsspelare av rang som skulle passa perfekt i Elfsborg. Hans bror är ju även en av mina favoriter i gulsvart. Synd att de snackar som Stefan Edberg när de intervjuas, de har mycket att lära av exempelvis Zlatans karisma.

3. John Alvbåge
Ännu en drabbning mellan ÖSK och Elfsborg, en match som jag såg på TV. Alvis blir intervjuad i paus vid ställningen 0-0. Han svär i var och varannan mening och ser ut som en riktig proletär i sin hemmasnaggade frisyr och ovårdade skäggstubb. Kommentatorerna tycker i alla fall att Alvis gör en bra match. "Jo, det är jävligt stabilt bakåt men vi måste för helvete börja göra lite mål!!!"

4. Magnus Hedman
Med ett självförtroende i klass med Jan Guillou och Yngwie Malmsteen blir han en favorit. Karisma!

5. Zlatan Ibrahimovic
Kanske lite väl uppenbar men Zlatan är Zlatan. Maradona, Johan Karlsson och Zlatan är mina all time favs. Min mor gillar honom också. "Den där Zlatan borde få komma in" ansåg hon när han satt på bänken i VM 2002. (Hon uttalade för övrigt Zlatan så att det rimmade på skatan eller satan.)

Inga kommentarer: