måndag, mars 10, 2008

Ishockey

Det vore mig förmätet att kalla mig hockeyexpert, men ett och annat har man ju snappat upp genom åren. Masken Carlssons två mål i slutsekunderna mot Finland i VM 86 samt Sundins repris 91 är de starkaste minnena, tillsammans med Sandströms kvittering mot Sovjetunionen 87.

I fredags förärades Borås ishall ett besök signerat Röd Guling med flickvän. Trots att jag glömde värktabletterna hemma blev det en småtrevlig upplevelse, med mycket action på isen och en tänd hemmapublik. Det lustiga med hockey är att det anses vara normalt att uppträda som ett apliknande djur även på sittplats, medan sådant beteende fördöms på forum som Vigule när det handlar om fotboll. Själv var jag ju givetvis lugn under större delen av matchen, med undantag för de tillfällen då en rödvitblå spelare lyckades nästla in en puck i nät.

BHC vann rättvist mot ett för dagen blekt Björklöven. Jag tyckte att Umeiterna levde alltför mycket på en tung kedja, medan de andra mest slog icing. Icing [ajsing] - det blir det när en spelare slår pucken över den röda linjen, förbi förlängd mållinje, förklarade jag för mitt kära sällskap.

Nu läser jag att BHC vann även den andra matchen uppe i Umeå, vilket leder till att de är ett, förvisso litet, men ändå steg närmare elitserien. Curt Hennig (nöjesprofilen) tycker inte att BHC borde få gå upp, eftersom de bildades ur Norrby IF.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Icingregeln gäller att pucken slås från egen sida rödlinjen över motståndarnas förlänga mållinje..alltså behöver det inte vara från egen zon utan kan likaväl vara frn egen halva av mittzonen..

Röd Guling sa...

Tack, jag har ändrat nu. Blandade nog ihop icing med gamla red line offside.