tisdag, mars 18, 2008

Kanske onlinerapport

Den här eftermiddagen kom jag hem med ett sånt däringa Wii som alla snackar om. Drygt 5000 kronor fattigare, och med nuvarande omsättning ca fyra månader längre från sabbatsåret då debutromanen ska skrivas.

Först såg jag att vår plasma-TV saknar ingångar för den superfräna bildkabel som köptes extra för 299 spänn. Nåja, om det gick att spela Nintendo 8-bit med standardkablar borde det väl funka med vanlig scart. Sedan började jag fundera på hur fan man skulle koppla in skiten, utan att behöva byta kablar varje gång man ska kolla på TV/se DVD/spela spel. Det här med teknik är inte min starka sida.

Kruxet är att TV:n inte har några högtalare så att jag måste koppla via DVD:n som i sin tur sänder ut ljud till dess högtalare. Den (DVD:n alltså) har å andra sidan bara en scart-ingång, och när jag tänker på det, så här med alla kablar utdragna, vet jag fan inte hur det har blivit bild från DVD:n tidigare.

Därför ser kvällens villkor ut så här: Om jag på något vis får igång spelet blir det som bäst onlinerapport enligt BT-receptet, med andra ord en mening i paus och två efter match. Annars kör jag som vanligt.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

6 kommentarer:

Anonym sa...

Du har inte extra uttag i DVD:n för audio/video kablarna? (röd, vit, gul som du sätter i scarten som medföljde Wii:n)
Om du har det borde det väl funka.

Wii till DVD och i övrigt låta anslutningarna vara som de var tidigare. Men då behöver du antagligen trycka på fjärren till DVD:n så att den tar signalen från Wii:n och skickar till TV:n, kan kanske heta exempelvis "source" eller "input select"

En alternativlösning är att skaffa en scart fördelning liknande denna: http://www.netonnet.se/index.asp?iid=52167 och sätta den i TV:n. Problemet är iof att kvaliten på bilden blir sämre (blir iaf det i mitt fall)

Ytterliggare ett alternativ om inte detta funkar, ringa en polare som är någurlunda händig med kablar o annat meck och låta han experimentera fram en lösning medans du sover middag eller pillar naveln =)

Röd Guling sa...

DVD:n har ingen gul kontakt för in-signal, men tack för hjälpen. Jag har fått bild och ljud att funka nu, genom att koppla spel-scarten in i TV:n och en annan scart från TV:n till DVD:n. Bilden är dock oskarp och jag måste ju koppla om när jag vill se TV eller en DVD-film. Det lutar åt att det blir en ny TV och ett nytt hemmabiosystem = ytterligare viktiga månader till spillo. Matchen missade jag också.

Anonym sa...

Sälj skiten på Blocket.

Anonym sa...

du har väl satt den "extra" kabeln (som jag förutsätter är RGB-kabeln) i en scartkontakt på TV:n som har stöd för RGB-signal?

den alternativlösning som anonym ovan förespråkar (scartfördelare) är ett annat alternativ - dock bör man då lägga någon extra krona på själva fördelaren då de lite dyrare modellerna är avskärmade och signalförlusten (den försämrade bilden) är minimal (i det närmaste försumbar). logitech har en bra.

i övrigt förespråkar jag rejäla HDMI-kablar... som på ps3 och 360:n ;-)

Anonym sa...

jag menade förståss inte logitech utan joytech (av control center)...

Anonym sa...

Detta blir off topic, men undrar om det inte är dags för en tippning i sann "expert" anda, hur allsvenskan kommer se ut. Vi vet ju alla om att du kommer ta elfsborg som etta (du kanske chockar med att välja kalsongerna som 40% redan gjort). Men vore intressant med resterande placeringar, gärna motiveringar!