söndag, september 10, 2006

Skit, skit

Seriefinalen blev en stor besvikelse och egentligen känner jag mig fortfarande inte i form för att skriva en matchrapport. Ni vet redan att snacket har handlat om domarnas insatser och jag tänker fortsätta på den inslagna vägen.

Jari Ilolas utvisning var rent horribel. Det första gula kortet kan jag till viss del köpa men man får ju se till hur nivån i övrigt ser ut. Redan efter en minut hade Anders Svensson tvingats blockera både slag och sparkar trots att han inte hade rört bollen och i jämförelse med Ilolas lilla nätta knuff var det rena rama ultimate fighting-matchen mellan Svensson och den där punktmarkeraren. Det är just en sådan ojämn bedömningsnivå som retar upp en som mest, inte att spelet i sig är fult. Domaren tappade matchen fullständigt i andra halvlek och som grädde på moset kvitterade AIK med hjälp av linjemannen. Åtminstone påstår folk som har sett målet att det var en klar offside men själv hade jag ögonen på ett bråk som inträffade på sittplats (!!!) och några tv-bilder har jag ännu inte fått fatt i.

Med elva gulsvarta på planen fick AIK under långa stunder inte låna bollen och därför är det så jävla trist med domare som förstör matcherna på detta vis. Ilolas utvisning och den felaktiga kvitteringen kan ju i förlängningen innebära att Elfsborg blir blåsta på guldet.

Efter matchen blev det ett besök på en pizzeria i närheten av arenan. En del gnagare var där och till min förvåning ansåg de att resultatet var rättvist när de pratade om matchen sinsemellan. Jag har svårt att förstå ett sådant resonemang. AIKs första avslut på mål kom efter 26 minuter och inte ens när de var en man mer lyckades de skapa någonting utan hjälp från domarteamet. Jag tror inte att AIK kommer att hålla hela vägen men däremot blir Malmö livsfarliga och därför gäller det att ta trepoängare framöver.

Andra bloggar om: , , ,

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hej igen!
Följer med glädje och mycket nöje din blogg, som jag anser vara den bästa av alla IFE-bloggar. Men nu vill jag att du hjälper mig med en sak; Användadet av begreppet "seriefinal". Jag vill hävda att i begreppet final ligger - den sista matchen, den som vinner den har vunnit. Punkt. Och jag har åtskilliga gånger retat mig på allsköns sportjournalister som använder uttrycket, nu senast av både DN, Metro och våra underbara kommentatorer på TV4. Men du verkar ju vara en som har koll på både grammatik och förmågan att formulera sig väl, så jag tänkte att du om någon kunde komma med en vettig förklaring till varför så många använder sig av begreppet Seriefinal om matchen mellan de lag som för närvarande ligger 1:a och 2:a i serien? Serien slutar ju bevisligen inte efter matchen mellan IFE och AIK... Hittills har jag inte fått en enda förklaring som jag kan köpa, så det ska bli spännande att höra vad du har att säga om saken. Och visst fan skulle vi vunnit mot AIK! Men det är inte slut förrän hon, den tjocka tanten, sjungit... Vi hörs.

Anonym sa...

Förståndighet är ju ingenting man förknippar med AIK och med tanke på att de flesta gnagare fullständigt saknar en korrekt verklighetsbild så är det inte förvånande att de tyckte resultat var rättvist. Med all sannorlikhet tyckte de nog t.o.m att AIK låg närmast segern.

Jag har sett AIK's mål på både bild och tv ett flertal gånger och offsiden får nog hamna under kategorin "Solklara". Med andra ord blev Elfsborg åter, precis som mot Helsingborg, lurade på en given seger.

Anonym sa...

Missade också det mesta av målhändelsen pga av det bråk (tror jag det va) på andra sidan. Fick dock 3 mess som upprört undrade ifall domaren var född och uppvuxen på Solna!
En hel del Gnagare är helt sjuka i huvudet, antar jag. Svinar och förstör mest. Men de som sjöng, och enbart sjöng, är naturligtvis fantastiska fans. Men att de sjöng som vid seger när det fått 1 poäng mot IFE, säger rätt mycket!

Anonym sa...

Underbart att läsa hur du inser att råttpacket är enögda, men är totalt blind för att ni är det.

Jag såg matchen på TV och är totalt objektiv. Inget av lagen förtjänade att vinna, så oavgjort var trots allt rättvist.

Anonym sa...

laget som gjorde ett regelrätt mål förtjänade givetvis segern mer än laget som gjorde ett mål var reglementsvidrigt. så enkelt är det.

Anonym sa...

GÖTT, GÖTT, GÖTT!

Mellan två lag man avskyr är ändå ett oavhjort det minst dåliga resultatet.

Hörde att fröken Svensson sprang omkring och gnällde hela matchen.

Om han ägnat en tanke på sin mathållning kanske han varit lite bättre förberedd och därmed inte så löjligt kinky (kinkig) som han nu var.

Vi väntar nu på hans Taco-adieu-föreställning.

Såg igår att hammarby fick en till i rôven, i alla fall fick den Norske baggen en rätt i rôven.

Måste vara Allsvenskan sämsta svit någonsin, minus tre poäng på fyra omgångar, så usla har inte ens Elfsborg varit, inte ens Billingsfors på den tiden det begav sig.