tisdag, september 19, 2006

Slutligen lite fotboll

Ja, det har blivit en hel del politik nu men jag har känt en slags kamplusta efter valutgången och med den ett kreativt flöde.

Sista inlägget för i natt ska behandla det glädjande faktum att ÖIS slog ICA och därmed hjälpte Elfsborg att befästa andraplatsen. Vad man tydligt kan se är att Elfsborg och AIK är de klart jämnaste lagen efter VM-uppehållet. Vi har i och för sig den irriterande benägenheten att kryssa i matcher som borde vinnas men tack vare att lagen bakom gång på gång gör bort sig mot sämre motstånd håller det ändå. För några omgångar sedan trodde jag till exempel att Malmö skulle bli livsfarliga men nu känns det plötsligt som att Djurgården vid sidan om AIK är de hetaste kandidaterna till att sätta käppar i hjulet för Elfsborgs väg mot lyckan.

Om tre omgångar måste Elfsborg leda serien för att vinna SM-guld tror jag. Vi möter Arslet, Kamelerna och Öster, de enligt tabellen klart sämsta lagen, och två av matcherna spelas hemma i Borås. Jag kommer inte att acceptera mindre än sju poängs utdelning men nio är både realistiskt och önskvärt. Någon gång måste ju turen vända.

Samtidigt har toppkonkurrenterna riktigt svåra uppgifter. Låt oss titta närmre på dessa:

AIK
Djurgården borta.
Bajen hemma.
ÖIS borta.

Mycket tufft. Två derbyn kan bara inte innebära sex poäng. Jag vägrar tro att det är möjligt. Kamelerna vågar jag inte längre sia om. När Elfsborg mötte dem i våras tyckte jag mig se ett av allsvenskans absolut sämsta gäng någonsin men nu har de plockat poäng i en rad matcher och mot topplag dessutom. Skulle AIK ta sju pinnar i dessa matcher blir det oerhört svårt att gå om dem.

ICA
Bajen borta.
GAIS hemma.
Helsingborg borta.

Ett relativt svårt program. Först ett Bajen som jag inte tror förlorar en match till, dessutom har ICA tre spelare avstängda. Sedan önskar man att GAIS är tända i derbyt så att en poäng bärgas. Kommunalarbetarna är åtminstone formstarka just nu och man får väl hoppas att det håller i sig några matcher till.

DIF
AIK hemma.
Gefle borta.
Halmstad hemma.

Medelsvårt. De får gärna vinna över AIK, sedan vore det en fin gest av Gefle att sno ett eller tre poäng för att på så vis kompensera stölden senast. HBK vet man inte var man har.

Kalsongerna
Iff-iff borta.
Arslet hemma.
GAIS borta.

Kalsipperna kändes körda för inte alls länge sedan men nu ligger de plötsligt femma. Jag tror dock inte att de kommer att ha med guldstriden att göra och därför får det gå som det vill i dessa matcher, förutom i den första där jag vill se poäng.

Iff-iff
Kalsongerna hemma.
HBK borta.
Bajen borta.

Ja, nu ligger de på sjätte plats, hela åtta poäng från AIKs förstaplats. Det är ganska mycket så varför ska man bry sig om dem? Därför att det svänger så fort och därför att de har ett bättre spelarmaterial än de flesta i toppen. Här har de tre ganska svåra uppgifter att lösa och tar de mindre än sex poäng vågar jag nog räkna bort dem, förutsatt att Elfsborg gör vad de ska.

Bajen
ICA hemma.
AIK borta.
Iff-iff hemma.

Bajen måste plocka nio poäng i dessa supertuffa matcher för att ha en mikroskopisk chans på SM-guldet och jag ser gärna att de tar dessa skalper, även om det är föga troligt.

Andra bloggar om: , , , , , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Di Gule och Gnaget är ju de enda lagen som fortsätter plocka poäng efter poäng i varje omgång, låt så vara något för få 3 poängare för vår del. Tror att det kommer stå mellan Gult och svart resten av året, de andra kommer bara vara nödvändiga statister. Gul höst!!!