torsdag, augusti 03, 2006

Desinformation

Här är en grej som jag har retat mig på en längre tid. På Ålgårdsläktaren finns det en rubrik vid namn "truppen" där det är meningen att man ska kunna läsa lite kort information om varje spelare i Elfsborg, deras styrkor respektive svagheter samt vilken position de spelar på. Problemet är att denna avdelning verkar uppdateras en gång vart tionde år ungefär. Se här vad som skrivs om Samuel Holmén:

Styrkor
Mycket bra spelsinne och ett bra skott. Stor talang som dominerade innermittfältet vid flera tillfällen i fjol.

Svagheter
Är lite tunn fortfarande, behöver bli starkare.

Denna info är direkt baserad på Samuel Holméns debutår, närmare bestämt år 2003 då han under Grönhagens ledning kom in och tog en ordinarie plats i startelvan. Sedan dess får man väl anse att han är en etablerad allsvensk spelare och i år har han dessutom varit en av seriens bästa mittfältare. Att han skulle brista i fysiken har jag aldrig märkt, däremot har han brustit något inställningsmässigt tidigare men nu ser det som sagt bättre ut.

Sedan blir det ju ingen hit när en del spelares inforutor verkar vara skrivna av någon som inte begriper sig på fotboll, eller ens ser Elfsborgs matcher. Kolla vad som skrivs om Daniel Alexandersson till exempel:

Styrkor
Bra med bollen och målfarlig.

Svagheter
Oprövad. Förstatouchen får gärna förbättras. Då får Elfsborg en ny skyttekung.

För det första har Daniel Alexandersson kanske bäst bollmottagningar i Elfsborgs trupp, något som ofta ger honom ett övertag man mot man. Vem minns inte hans suveräna mål mot ICA borta häromåret då Risp såg ut som en staty tack vare Lill-Alex first touch? Särskilt oprövad vill jag heller inte kalla en spelare som fyller 28 i år och har spelat för två olika allsvenska klubbar. Det roligaste är att Alexanderssons info har uppdaterats i år. Tidigare stod det bara "oprövad" under svagheter.

Vidare finns det fortfarande information om spelare som har lämnat truppen, medan ingenting finnes om spelare som har anlänt nyligen. Jag tycker att en sådan avdelning är meningslös om det som står att läsa är inaktuellt eller saknar verklighetsförankring. Mitt råd till Ålgårdsläktarens redaktion är därför att snarast uppdatera med korrekt info alternativt plocka bort avdelningen helt och hållet.

Andra bloggar om: , , , , ,

5 kommentarer:

Anonym sa...

tack för att nån mee än jag har har upptäck hur irriterande det är...

Anonym sa...

Blir det någon rapport från GAIS-matchen då?

Röd Guling sa...

j: Jag tror inte det. Det är av någon anledning inte lika roligt att skriva matchrapporter när allt ser så bra ut.

Anonym sa...

Okej.

Hur går det med spelarintervjuerna?

Röd Guling sa...

j: Jag ska försöka få iväg de första frågorna imorgon.