tisdag, augusti 15, 2006

Gimmick soccer

Som ni vet tycker jag att presskonferenser i anslutning till spelarpresentationer är ungefär lika tråkiga som en match mellan ICA och Kalsipperna. Ofta har dessutom fotbollsspelarna i sig en trist approach och det är sällan som en spelares karisma säljer slut biljetterna till matcherna landet runt. Fotbollsspelare är ju i allmänhet inga Patrik Sjöbergare direkt, om man säger så.

På senare tid har jag därför mer och mer börjat anse att man i fotbollens värld bör kika en hel del på wrestlingens lösningar, där varje brottare har en gimmick, ofta förknippad med asocial attityd och tillhörande fränt tugg. Tänk vad mycket bättre det hade varit om Jon Jönsson hade sagt att han ska slakta varenda forward i allsvenskan istället för att komma dragandes med de vanliga, tråkiga standardfraserna som "vi siktar på topp tre", "jag ska göra mitt bästa för att ta en plats i laget" och så vidare.

Hur själva arrangemangen kring spelarpresentationerna ska se ut har jag mer ingående förklarat i det här gamla inlägget men även här skulle man kunna hämta inspiration från wrestlingens värld. Se exempelvis följande länk där den grymme wrestlern The Shockmaster presenteras live inför miljontals tv-tittare.

Andra bloggar om: , , , , , , ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

För att inte tala om de fejkade plågorna, spelade smärtor och filmade skador... nej just ndet, detta har ju fotbollen redan tagit till sig från wrestlingens värld!

Anonym sa...

Jag tycker att man ska göra som i hockeyn. Ta exemeplvis Frölunda, som gör entré genom ett gigantiskt indianhuvud ackompanjerade av fräck musik och tonvis med pyroteknik. En mer hetlevrad speaker tycker jag också saknas, med en inlevelse hämtad från wrestlingens värld.
Jag tycker dessutom att spelarna ska bjuda på mer show än bara lite bollkickande. Varför inte springa ett inlevelsefullt ärevarv, som en symbol för en säker seger. Naturligtvis också det till häftig musik och till vansinnesvrålet av vår hetlevrade speaker som oslagbarförklarar laget.

Anonym sa...

Varför inte montera upp en stor färgglad jävla hockeyjumbotron tvärs över plan på tre meters höjd som blockerar alla försök till tråkiga långbollar. Visserligen kommer den väl skymma sikten för åskådarna men man kan ju visa matchen på jombotronens bildskärmar istället, varvat med lite upphetsande reklamavbrott, klappklapp-animationer och Gary Glitter-musik.

Anonym sa...

Spela in matcherna i förväg och visa dem på jumbotronen så kan man snabbspola de tråkiga bitarna och/eller klippa in lite häftiga effekter.