fredag, augusti 11, 2006

Mer gnäll

Med risk för att hamna i ytterligare fejder måste denna post skrivas. Jag fattar varför Ålgårdsläktaren just nu söker nya skribenter.

Jag har retat mig på Robert Hyltskogs artiklar hela säsongen. Stavningsfadäser, mellanstadiespråk och rena faktafel genomsyrar hans texter. Jag har ändå valt att ligga lite lågt i kritiken, dels för att jag i grund och botten uppskattar allt som har med Elfsborg att göra på www, särskilt om arbetet utförs på idéell basis, men även för att jag vet att Hyltskog inte är äldst i gamet. Jag vill heller inte ge ett pompöst intryck. Bara för att man vet att man kan göra någonting mycket bättre än någon annan behöver man ju inte påtala det gång på gång. Ödmjukhet är väl någon slags dygd.

Efter de senaste matcherna har han emellertid skrivit texter vars funktion jag inte riktigt begriper. Den utmärkte Jonas Cleasson skriver underhållande matchrapporter som oftast dyker upp samma dygn som matchen har spelats. Sedan har Hyltskog släntrat efter några dagar senare med artiklar som i princip säger samma saker fast sämre, och föremålet för min kritik är denna text. En i det läget vi befinner oss i nu totalt intetsägande och taffligt skriven matchrapport som dessutom innehåller en ganska pinsam frågeställning:

"Det finns inga ord som kan beskriva den här matchen. Elfsborg gjorde fyra mål på en match. När hände det senast? Jag vet inte."

Förutom att de har gjort fyra mål eller mer i ett antal tränings- och cup-matcher har de denna säsong slagit Öster med 4-3 i allsvenskan. Fan, så jävla slarvig får man väl inte vara, det ger ju ett ofantligt okunnigt intryck. Det är ju inte direkt så att grabben har någon tidspress på sig när han ska skriva artiklar till Ålgårdsläktaren. Den här rapporten kom upp tre dagar efter match, han skulle gått och väl kunna kolla igenom årets resultat om minnet sviker och dessutom hinna köra stavningskontroll innan han skickar upp sin text.

Nej, jag är inte intresserad av att bidra med material till Ålgårdsläktaren på regelbunden basis. Någon gång kan det hända att jag skriver någonting som skulle kunna passa där, som i fallet med inlägget År 2001 som även publicerades där, men det kommer att vara undantagsfall om jag känner mig själv rätt. Jag har annat att göra än att passa in i mallar. Det finns en anledning till varför jag började blogga.

Andra bloggar om: , ,