onsdag, augusti 09, 2006

Halvtid

Onsdagen den 8 februari tippade jag samtliga Elfsborgs allsvenska matcher i förtid. Nu när serien har nått halvvägs kan det vara intressant att se hur rätt eller fel jag har haft så här långt.

Omgång 1
Halmstad - Elfsborg
Tre poäng vore bra men vi har svårt för HBK borta och brukar vara usla i början så det blir nog bara en pinne här.

Kommentar: Den här matchen blev ju uppskjuten på grund av att potatisen ännu inte hade skördats när allsvenskan drog igång. Augustsson avgjorde med matchens enda mål på ett kyligt Örjans Vall och matchrapporten finner ni här.

Omgång 2
Elfsborg - ICA
Tre poäng vore ingen omöjlighet.

Kommentar: Nej, och som ni minns borde det även ha blivit tre poäng.

Omgång 3
Öster - Elfsborg
Tre poäng måste hämtas här.

Kommentar: Och efter många om och men blev det så. Av någon anledning skrev jag inte någon rapport från den matchen men jag var där och bevittnade en svängig match där Elfsborg endast gjorde vad som krävdes.

Omgång 4
Elfsborg - Tråkarna
Svårspelade tråkarna kommer på besök men tre poäng vore inte omöjligt.

Kommentar: Det satt hårt åt men tre poäng blev det. Elfsborg klarade 1-0 efter mål av Stefan Ishizaki och bra spel från Johan Wiland.

Omgång 5
Elfsborg - Röva
Röva var betydligt bättre på hösten föregående säsong men hemmaplan borde innebära tre poäng.

Kommentar: Elfsborg lyckades komma tillbaka från ett onödigt underläge och utjämna till 2-2.

Omgång 6
ÖIS - Elfsborg
Vi har haft lite problem med ÖIS. En poäng bör dock klaras av här.

Kommentar: När jag skrev ner de här tipsen hade jag naturligtvis ingen aning om att ÖIS skulle vara så dåliga som de har varit. Elfsborg grejade tre enkla poäng och Sjöhage hade en fin eftermiddag.

Omgång 7
AIK - Elfsborg
AIK är svårbedömda men de blir nog starka på hemmaplan. Vi siktar på en poäng.

Kommentar: Miraklet på Råsunda upplevde jag via webradio. Det närmaste man kan komma ett referat finner ni här.

Omgång 8
Elfsborg - Gefle
Allt annat än tre poäng vore pinsamt.

Kommentar: Ja, det var riktigt pinsamt och onödigt. Denna match skrev jag för övrigt två olika rapporter från, en vanlig och en där jag lät mig inspireras av Elfsborgs officiella hemsidas recept.

Omgång 9
Elfsborg - Helsingborg
Sista matchen före VM-uppehållet och jag tror att Elfsborg tar en stabil seger över HIF.

Kommentar: Det blev istället en trist 0-0-match som jag har förträngt fullständigt. Jag minns faktiskt inte ens om jag var på plats men så här skrev jag i alla fall.

Omgång 10
Djurgården - Elfsborg
Allt annat än noll poäng vore en bonus.

Kommentar: Det blev en poäng och trots att Elfsborg var det bättre laget får poängen ses som en bonus då Augustsson kvitterade i matchens absolut sista minut.

Omgång 11
Elfsborg - Hammarby
Bajen brukar vi ha lättare för. Tre poäng.

Kommentar: En mycket imponerande insats med tanke på att det vid Bajen-vinst hade blivit nio poäng upp. Sista kvarten var i klass med det som komma skulle.

Omgång 12
GAIS - Elfsborg
GAIS känns som en klar nedflyttningskandidat och de ska inte kunna störa oss. Tre poäng.

Kommentar: GAIS har visat att de kan spela bra fotboll och har ett material för allsvenskan men i denna match hade de inget att hämta. Elfsborg var överlägsna men jag skrev bara en reserapport från det mötet.

Omgång 13
Elfsborg - Malmö
Vi brukar spela bra mot Malmö och tre poäng vore ingen omöjlighet på hemmaplan.

Kommentar: Det här var den bästa Elfsborgs-match som jag har sett av det bästa Elfsborgs-lag som jag har upplevt. 2000- och 97-gängen spelade ofta trevlig fotboll men ingenting i närheten av det här. En match som hade allt.

Ja, där har ni det. 7 av 13 är helt okej tycker jag för det är alltid svårt att tippa inför säsong. Jag är nöjd med lagets insatser så här långt. Gefle- och Röva-matcherna är väl de enda plumparna i protokollet och vi borde även haft tre poäng mot ICA men det där har ju jämnat ut sig om man ser till DIF- och AIK-resultaten. Om Elfsborg fortsätter spela som i de senaste tre matcherna och får normal utdelning på alla chanser som skapas så är det, likt jag inför säsong förutspådde, bara en fråga om hur många poäng Elfsborg kommer att ha till godo på tvåan när serien är slut.

Andra bloggar om: , , ,

Inga kommentarer: