lördag, januari 19, 2008

Nattlig Hassan-debatt

Likt Rune är det numera inte ofta som jag tar mig tid att yttra mitt missnöje över ämnen och attityder som upprör mig, annat än här då naturligtvis. Denna natt har jag emellertid deltagit i en intressant debatt på Ålgårdsläktarens forum. Diskussionen handlade givetvis om Manchester citys intresse för Abbas Hassan och ett inlägg signerat Carlzon fångade mitt intresse:

"Fantastiskt smickrande för Hassan att Man City är intresserade.

Men ärligt talat, va fan ska han där o göra? Han är i en ålder där han MÅSTE få spela och det finns inte en chans i helvetet att han får göra det i City, inte efter alla lovord Svennis öser över Joe Hart, eller vad han heter. Går han till City är det bara för pengarna och "äventyret".. vilket man på et sätt kan förstå, men det kan knappast gynna hans utveckling och det hoppas man att han är medveten om.

Jag hoppas han stannar! Skulle vara riktigt surt om han lämnar innan han ens fått chansen på riktigt. Vi hade säkert inte fått speciellt mkt betalt för en reservmålvakt - hur duktig han än må vara."

Jag ansåg att det där var ett dumt och lite naivt inlägg på samma gång. Dumt eftersom Abbas realistiska plats i Elfsborg är bänken. Varför det var naivt behöver jag knappast förklara. För att angripa hans huvudargument ("det handlar bara om pengar") tog jag ett exempel signerat Hasse Backe, Citys assisterande manager:

"Backe sa häromdagen att en utlåning av Isaksson till exempelvis ICA inte var aktuell eftersom han kan få minst lika bra matchning i deras reservlag. Därför borde det vara betydligt mer utvecklande för Hassan att spela i deras reservlagsserie än att nöta Elfsborgs bänk. Eller hur?"

Här kunde diskussionen ha tagit slut tycker jag, men det var uppenbart att Carlzon av någon outgrundlig anledning trodde att Elfsborgs förstemålvakt heter Abbas Hassan:

"Är Backes ord lag? Han är mer kunnig än mig, men jag kan inte hålla med om att det skulle vara mer utvecklande för just Hassan att spela i reservlaget, än i Allsvenskan. Hassan behöver a-lagsfotboll med allt vad det innebär; press från supportrar/media, ansvarstagande etc."

Ett okej argument naturligtvis, men för att det ska ha en poäng krävs två saker:

1. Att Backe har fel om allsvenskans kvalitet.
2. Att Abbas är Elfsborgs förstemålvakt.

Jag koncentrerade mig på den andra punkten:

"Med tanke på att Abbas inte får spela i Elfsborg så behöver vi inte spekulera i huruvida Backes ord är lag eller ej. Faktum kvarstår: Det är mindre utvecklande att sitta på Elfsborgs bänk och kanske spela en eller två cup-matcher mot svenska brödgäng per säsong än att träna med ett PL-lag och spela kontinuerligt i dess reservlagsserie. För det finns tyvärr inte mycket som tyder på att Abbas får A-lagsrutin hos oss så länge Wiland är kvar i Elfsborg. Med ditt resonemang verkar det som att du tycker att det är bättre att han går till Skene än att han går till City. Vi har för övrigt endast berört de sportsliga aspekterna.

Jag är också emot en försäljning av Abbas, men om han ska nöta bänk ska han göra det i en bättre klubb om han har möjlighet."

Vid det här laget började jag låta som en hackig vinylskiva, men Carlzon tyckte att jag fjantade mig:

"Istället för att försöka göra dig lustig över mitt inlägg tycker jag du kan läsa det en gång till. Framgår det inte ganska tydligt att jag jämför deras reservlag med Allsvenskan? Jo. Spelar Elfsborgs reservlag i Allsvenskan? Nej. Gör Skene det? Nej. Gör Elfsborg A-lag det? Ja! Då kanske du förstår vart jag förväntar mig att Abbas ska spela kommande säsong och vad jag jämförde med.

Givetvis är det ingen idé för honom att stanna kvar om han inte tror sig kunna peta Wiland. Men har han den inställningen har han inte i klubben att göra."

Från början hade jag tänkt svara att hans inlägg var värt att göra sig lustig över, men jag ändrade till nedanstående, lite snällare variant:

"Hur du än slingrar dig är det ändå mest troligt att Haglund satsar på Wiland och i det läget är valet enkelt för Abbas. Det har ingenting med inställning att göra, det handlar om att vara smart och verklighetsförankrad. Du skrev i ditt första inlägg att en eventuell flytt till Manchester enbart skulle handla om pengar. Jag har i denna serie inlägg tryckt på att City även har klara sportsliga fördelar, jämfört med Abbas realistiska framtid i Elfsborg. Om Backe har rätt blir mina argument ännu starkare.

Vi måste vara tillräckligt verklighetsförankrade för att kunna slå fast att Haglunds ord är lag i jämförelse med dina grundlösa förväntningar. Förutom Wilands Rumänien-rykte har de senaste 18 månaderna inte presenterat någonting som skulle kunna tyda på att Abbas blir förstemålvakt i Elfsborg 2008.

Sammanfattningsvis är det extremt naivt att ens hoppas på att Abbas säger nej till en rejäl löneökning, en liknande eller möjligtvis bättre sportslig situation, ett närande mandomsprov och att få arbeta med en levande legend inom svensk fotboll. Om Elfsborg tackar ja till budet gör han inte många fler träningar på Borås arena. Du hade gjort likadant. Kanske till och med jag.

Att det är åt helvete för Elfsborgs del är en annan sak. Wiland vill ut och går säkert till Danmark om han får ett bud i sommar. Hoppas att det finns någon backup-plan, och då menar jag inte att Stenbäcken ska ställa sig i mål om det krisar."

Uppsatsen ovan avslutade diskussionen från min sida. Jag skulle ju ändå skriva någonting om Abbas och City och därför dokumenterades denna nattliga replikväxling, signerad Röd Guling och Carlzon.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Inga kommentarer: