onsdag, januari 09, 2008

Vägen till okänd ort

Denna morgon återvände jag plötsligt från ett odefinierbart tillstånd. När ögonen fann fokus stirrade de rakt ner i smulorna på frukostbordet. Hur länge hade jag suttit så? Köksklockan vittnade om att jag inte hade lämnat mitt vakna medvetande mer än fem minuter.

Jag hade en känsla av att jag i min världsliga frånvaro hade mottagit ett viktigt budskap, men i samma ögonblick som jag vaknade upp började helhetsintrycket splittras i små, små minnesfragment som inte kunde sammanfogas igen. Jag tänkte på smulorna som för inte så länge sedan bildade en brödkaka. Längre än denna banala jämförelse kom jag inte just då.

Dagen gick på min arbetsplats, utan att jag fann någon ro. Jag kunde inte berätta för någon om upplevelsen, dels för att jag av olika anledningar inte diskuterar sådana saker med mina arbetskamrater men framförallt för att jag saknade förmågan.

När jag kom hem fick jag plötsligt en ingivelse. Varför inte söka visualisera morgonens tillstånd i en målning? Med hjälp av de fragment, som ännu inte hade lämnat mitt medvetande, fanns det kanske en möjlighet att återigen sammanfoga kakan.

Det visade sig snart gå oväntat lätt och uppenbarligen hade jag valt den för ändamålet rätta uttrycksformen. Jag hade just sammanställt de sista detaljerna av motivet när jag upptäckte att min livskamrat betraktade verket.

"Vad är det för nån ful karta?" undrade hon.

Jag ska ägna den närmaste tiden åt att meditera över en eventuell betydelse av hennes ord.

6 kommentarer:

Anonym sa...

passande rubrik idag!
Wiland hade kanske behövt låna kartan...

/ISHI

Anonym sa...

Jag tror att detta är en av fyra kartor som sammanlagda visar vägen till Jon Jönssons blogg.

Anonym sa...

Håll till godo, en så från sextiotalet som beskriver vad som hände och vad vi tänkte.

Do you know the way to san jose?
Ive been away so long. I may go wrong and lose my way.
Do you know the way to san jose?
Im going back to find some peace of mind in san jose.


Helige Josef, vad klantigt.
L.a. is a great big freeway.
Put a hundred down and buy a car.
In a week, maybe two, theyll make you a star
Weeks turn into years. how quck they pass
And all the stars that never were
Are parking cars and pumping gas

Do you know the way to san jose?
Theyve got a lot of space. therell be a place where I can stay
I was born and raised in san jose
Im going back to find some peace of mind in san jose.

Fame and fortune is a magnet.
It can pull you far away from home
With a dream in your heart youre never alone.
Dreams turn into dust and blow away
And there you are without a friend
You pack your car and ride away

Ive got lots of friends in san jose
Do you know the way to san jose?
Cant wait to get back to san jose.

Burt Bacharach

Anonym sa...

Det är uppenbart att bilden representerar en golfbana. 18 gula prickar i kombination med en röd liten klubbstuga och asfalterad vandringsled omkring alltsammans.

Anonym sa...

Ring Knutstorp?

Anonym sa...

Jag tror att det är en karta till den plats där man förhoppningsvis kommer att sälja Fredrik Björck.