fredag, januari 18, 2008

Björck till Esbjerg

I Fredrik Björck fann vi en av allsvenskans bästa mittbackar, men nu försvinner han till Danmark efter endast ett halvår i gulsvart tröja. Kontrakt skrivs under dagen enligt Borås tidning.

Jag tappade ju sugen rejält i höstas och har därför inte skrivit speciellt mycket om Björcken. Först svarade han för ett av Elfsborgs snyggaste mål 2007, när han efter fint väggspel med Bella lattjade upp bollen i kryllan mot GAIS. Sedan handlade det mest om ett mittbackspel som höll tveksam allsvensk klass, om man ska uttrycka sig diplomatiskt. Till skillnad från många andra utsåg jag honom dock aldrig till syndabock. Hela Elfsborg var i sanningens namn uselt större delen av föregående säsong och hans ofta hyllade mittbackskollega var exempelvis endast marginellt bättre. Jag hävdar dessutom fortfarande att Holmén var sämst 2007, trots att resultaten blev ännu sämre efter att han hade lämnat.

Fredrik Björck blir en obetydlig parentes i Elfsborgs stolta historia. Varken mer eller mindre.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Surt sa Räven

Röd Guling sa...

Nej. Många reagerar med att korka upp champagne men jag är likgiltig. För min del hade han lika gärna kunnat sitta kvar på vår bänk (vi har haft betydligt sämre bänknötare) men om det stämmer att vi fick pengarna tillbaka var det inte mycket att tveka på. Sedan ska man givetvis ta hänsyn till vad spelaren vill och det här verkar vara en bra affär för alla parter.

Anonym sa...

Nu fattar jag ingenting!!!!Fredric Björg är ju en av sveriges bästa mittbackar + han kastar långt!!! Hälsningar "GUDRUN"