onsdag, juli 13, 2005

En hyllning till Bella

Fredrik Berglund har alltid varit en av mina favoriter. Blixtsnabb, ruggigt skott, bra teknik och ett hyfsat spelsinne gör honom till Sveriges mest underskattade forward. Om han fick en snabb stickare hade han snart två meter till godo på backen och sedan avslutade han ofta med ett distinkt skott i nättaket, alternativt en elegant chip över målvakten. Dessutom är han alltid underhållande utanför planen, i intervjuer och så vidare. Hans utomjordiska ego och förmåga att tala först och tänka sedan är något som många stör sig på men jag tycker att han är rolig och ger ett sympatiskt intryck.

"Idag måste jag erkänna att jag var bättre än Anders Svensson."
Ödmjukt sagt efter Anders bejublade avskedsföreställning mot ICA.

"Det finns bara en spelare i allsvenskan som kan göra sådana mål."
När Bella gjorde ett spektakulärt mål från minimal vinkel under hans utlåningsperiod från Roda förrförra säsongen. Minns tyvärr inte vilken match det var.

"Ser ni inte vem jag är?"
Sagt till en vakt på Rådhusrestaurangen, enligt en bekant till mig.

Det här var några citat som jag minns på rak arm. Fler är välkomna. En före detta arbetskamrat som gick på samma gymnasieskola som Bella berättade följande historia: När en mycket ung Bella hade gjort sitt första allsvenska mål köpte han dagen efter samtliga tidningar som publicerade bild på målet. Dessa lade han sedan ut på borden i uppehållsrummet, uppslagna så att alla kunde hitta artiklarna direkt ...

1 kommentar:

Anonym sa...

målet som var ur minimal vinkel var mot sundsvall hemma skulle ja tro! kollar upp detta. har för mig att de var på målet bort mot bortaklacken!