lördag, mars 18, 2006

Ett litet test bara

När den här bloggen startades förra sommaren hade jag ingen större inblick i bloggosfären eller hur man skulle locka hit besökare. Därför gjorde jag som jag alltid har gjort, profilerade mig på diverse diskussionsforum och flikade lite subtilt in länken så ofta jag kunde utan att gå över spam-gränsen. Tyvärr brukade min närvaro på dessa forum alltid leda till destruktivt tjafs av någon anledning. Gång på gång blev jag attackerad av negativa människor som ville motarbeta denna bloggs mission, ett par exempel finner ni i några av de allra tidigaste inläggen från juli 2005 i arkivet till höger. Det kändes som att bloggens positiva budskap hela tiden blev missuppfattat och jag utmålades till och med som bråkstake vilket blev tröttsamt i längden. Därför söker jag numera finna andra vägar till nya besökares hjärtan. Visserligen har toppnoteringarna sjunkt något men snittet är ändå betydligt högre än när jag började föra statistik och med tanke på att de nya vägarna kräver mindre jobb och energi än att tjafsa med en massa negativa människor, energi som kanske kan läggas på bra inlägg här istället, blir valet enkelt.

Först den senaste veckan har jag upptäckt att man på olika sidor kan utföra en så kallad "ping" för att på så vis göra dem uppmärksamma om att bloggen har uppdaterats. Hur det går till är väl egentligen helt ointressant för er att läsa, liksom resten av detta inlägg, men från och med nu går jag i alla fall in på sidan nyligen.se och klickar på en knapp så fort någonting har publicerats här. Lätt som en plätt. Då hamnar denna blogg överst i en lista och kanske kan det leda till att ett par luras hit. Självklart gynnas "dravel i mängd"-bloggarna mest av ett sådant system, ni vet de där bloggarna som uppdaterar sin blogg var femte minut med inlägg av typen "hoppsan, nu sket fido på mattan - måste plocka upp" och "den här låten som spelas på radion just nu är ju bara så himla bra - ville bara säga det!!!" men det får man väl acceptera.

I det här inlägget ska jag testa en annan funktion med ungefär samma syfte. Om allt går rätt ska det komma upp några länkar här nedanför till bloggar som behandlar samma ämnen som detta aktuella inlägg, vi får se hur det går.

Andra bloggar om: , ,

Inga kommentarer: