tisdag, mars 21, 2006

Vad andra supportrar säger

Anders Svensson är ju landslagsman och lite av en rikskändis. Därför försökte jag igår väcka könsordsdebatten i andra lags supportergrupper. Nedanstående kommentarer är bara ett axplock av alla synpunkter som folk ville dela med sig av.

Juan från Alltid blåvitt:
Bort med ofoget! Hade er klubbledning haft någon som helst ryggrad hade dom stängt av Anders Svensson i 1-2 år. Hos oss pryglar vi spelare som använder könsord. Trodde alla gjorde det.

Signatur -:- från Söderstadion vill blanda in kvällspressen:
fy vad hemskt, ring aftonbladet dom kan nog göra ett helt mittuppslag om det här..

"Superstjärnans kukchockattack"

"Anders: jag fantiserade bara högt.."

Helsingborgaren ICF-Erik från HIF E-Zine är mer neutral:
Jag tycker att det är synd att många svenskar har stora problem att uttrycka sig riktigt på modersmålet, men vad spelarna skriker på planen bryr jag mig ganska lite om. Det kanske är en smula ocharmigt om de skriker "kuk", men vem gör inte det?

De flesta uttrycker emellertid helt oväntat sitt stöd till Anders, särskilt Djurgårdarna på Forum 1891 verkar vara positivt inställda till könsord:

Lus skriver:
Anders utrop är väl högst naturligt då han åberopar den kroppsdel där alla fotbollskunskaper sitter.

Onegin skriver:
Kuk är ok att skrika. Det skulle man till och med kunna vräka ur sig på en nobelmiddag.

Sebus skriver:
Att reagera på att en spelare svär på en träning är ju bara löjligt. Däremot kanske man ska reagera på det förlegade ordvalet, det är ju knappast någon normal människa som använder "kuken" som svärord idag. Bättring Anders Svensson!

Kåffe från Himmelriket skriver:
Jag kan till och med tänka mig att utbrista i ett stöd-"KUKEN!" till Anders Svensson ära. "KUKEN!" Don't let them get to you Anders.

Ja, det här var nara ett litet axplock som sagt. Majoriteten tycks inte bara tycka att Anders utrop är en bagatell, de stödjer honom till och med och vill att fler spelare ska ropa könsord när de misslyckas med en passning. Det är bara i min mailbox som kritikerna gör sig hörda, se här vad Kurt Larsson skriver:

Jag är varken kristen, arab, kommunist eller pensionär men det är för j-ligt rent ut sagt med dom här könsorden som är så vanliga nu för tiden. Vad sänder det ut för signaler undrar jag som gammal ungdomstränare.

Fortsätt debattera, fortsätt skicka in synpunkter. Allas röster är välkomna, jag vill inte att någon ska känna sig utanför.

Andra bloggar om: , ,

4 kommentarer:

Bruce Banner sa...

Boden, Borås och Ljungkile är orter till vilka vi skickat de odågor till spelare som idkat ovårdat språk på träning och match.

Kom igen Rune, ge dom vad dom tål.

Anonym sa...

"Jag är varken kristen, arab, kommunist eller pensionär"

Vad menar idioten?

Anonym sa...

Jag tycker att spelare med ett sådant språkbruk bör skickas till mindre nogräknade föreningar, t ex IFK Göteborg. De är såpass kriminella och oetiska i den föreningen så att spelare som använder fula ord försvinne ri bruset.
Eller så kan man skicka karlstackarn till Stockholm så han kan använda sin olämpliga vokabulär till lappar och rehnar.

Anonym sa...

Jag tycker det är extremt underhållande att ett ord från AS ältas i dagar (minst), bara för att en fd pastor har bestämt att det är orätt enligt den heliga bibeln....

M.a.o. tror jag det finns en person som borde lätta sitt sinna och fundera på vad som menas med orden i den sk heliga bok istället för att hitta på egen tolkning som i längden inte fungerar...

Skärpning!!