söndag, mars 26, 2006

"Hyfsat packade"

Enligt uppgift festade några av Elfsborgs spelare loss på innestället X&Y igår. En spelare som troligen anses vara förstavalet till höger i backlinjen, en mittfältare som har varit inblandad i liknande historier tidigare samt ett franskt nyförvärv såg enligt samma uppgift "hyfsat packade" ut. Nu är det ju ganska många dagar kvar till nästa match så egentligen kanske det inte är så mycket att snacka om men man tycker ju att en av de där borde ta det lite lugnt med supandet så länge höstens skandal finns i färskt minne hos supportrar, sponsorer och andra som har ett seriöst intresse för Elfsborg.

Finns det inget annat att roa sig med om man är fotbollsspelare? Ni tjänar ju bra så pengar bör inte vara något hinder. Köp varsitt kastspö och åk ut och fiska eller något istället! Det är skoj om man är några stycken och jag kan garantera att era fotbollsprestationer förbättras snarare än försämras. Dessutom bryr sig inte en jävel om ni skulle dra i er några öl i skog och mark, plockar ni bara upp burkarna efter er är det helt okej. Vad vore väl bättre att visa en fransman än vår fantastiska allemansrätt och vår vackra natur?

Andra bloggar om: , , , ,

12 kommentarer:

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...

Jag har varit på krogen och sett innermittfältaren ett antal ggr, ibland tillsammans med Andreas Nilsson och ibland med Patrik Snygg men U21-landslagsmannen har inte druckit något. Tycker inte man ska hänga ut någon om man inte med säkerhet vet vad han gjort.

Röd Guling sa...

Jag har själv sett honom ute i svängen en gång och då gav han ett nyktert intryck. Vad spelare gör på krogen lägger jag mig heller inte i så länge de presterar på planen.

Anonym sa...

Ryktet stämmer tyvärr. Det är helt otroligt vilken härlig inställning dessa spelare visar.

Fredric Kjellberg sa...

Är det på den här skvallernivån som diskussionen ska ligga?

Rykten från avundsjuka Boråsare om vad spelarna gör på sin fritid 2,5 vecka före den, för Elfsborgs del, allsvenska premiären. Släpp hörnflaggan, kom in i matchen och ägna er åt spelet fotboll istället för skvaller!

Röd Guling sa...

kjellberg: Med tanke på debatten i höstas är frågan relevant. Vidare tycker jag att tonen i inlägget är konstruktiv men det missade du kanske.

Fredric Kjellberg sa...

Jag missade inte det. Det är möjligt att tonen kan anses konstruktiv. Jag skulle nog hellre kalla tipsen om andra aktiviteter än krogbesök som ironiska.

Alkohol är en relevant fråga för alla i vårt samhälle, men att fotbollsspelare skulle behöva visa prov på en bättre alkoholmoral generellt sett än andra är ingenting annat än dubbelmoral.

De elitidrottsmän som detta nu handlar om har självklart ett ansvar att leva upp till gentemot sin förening, precis på samma sätt som vilken annan anställd i ett "vanligt" företag har. Men de ska också ha samma möjligheter som Kalle på Ellos lager att gå ut en ledig lördagskväll med lång tid kvar innan det är dags för ett arbetspass igen och festa med sina kompisar utan att det skvallras och spekuleras om saken. Valet av tillfälle är avgörande här precis som i alla andra sammanhang.

Den dagen en fylla påverkar resultatet i en match eller på annat sätt ställer till det är jag den förste att skriva under på problematiken med detta. Innan dess; låt spelarna i Elfsborg gå på krogen en lördag under förutsättning att dom sköter det med samma ansvarstagande som alla andra anonyma människor där gör.

Röd Guling sa...

kjellberg: Jag håller med i sak men tycker inte att inlägget var onödigt. Den konstruktiva tonen var inte ironisk. Möjligtvis något dubbelironisk men fiske är en bra sysselsättning som passar alla. Vidare blir många upprörda när de ser spelare ute i svängen, när det än händer. Då är det bra att någon lyfter upp det till debatt så att även sådana som du har chans att uttala sig. Annars blir det bara pladder på stan med överdrifter som följd.

Fredric Kjellberg sa...

"Vidare blir många upprörda när de ser spelare ute i svängen, när det än händer. Då är det bra att någon lyfter upp det till debatt så att även sådana som du har chans att uttala sig."

Det är just detta som är min poäng; anledningen till den upprördhet du beskriver är relaterad till att killarna spelar fotboll i Elfsborg, inte att de är berusade. Inte någon, eller i alla fall väldigt få, blir upprörda över att se någon annan person berusad en lördagskväll för att den personen ska utföra ett viktigt arbete som lastbilschauffpör, brandman eller byggarbetare en eller två dagar senare.

Något tillspetsat kan man säga at där sker det olyckor med dödlig utgång om någon inte är i form. Här handlar det om att en spelare är ur form vilket i värsta fall kan leda till en förlorad match.

Om det finns ett brinnande intresse att hjälpa någon som dricker för mycket alkohol så tror inte jag att det hjälper med kommentarer i en blogg som är hämtade ur rykten från någon annan som också varit på samma krog och förmodligen inte själv vid alla tillfällen varit spik nykter...

Röd Guling sa...

kjellberg: Jag tycker att du har sunda åsikter men vad vill du säga mellan raderna? Kritiserar du folk som snackar om en händelse eller kritiserar du mig som skriver om snacket?

Fredric Kjellberg sa...

Skvaller kommer vi inte ifrån - det är en del av vårt samhälle antingen det handlar om Alexander Bards elitlista, Hänt i veckan eller skvaller på byn. Det jag vänder mig emot är publicering av något som bygger på skvaller och rykten från krogen där både du och jag vet att sanningshalten varierar.

Dessutom är det faktiskt så att namn och sammanhang på vissa spelare som publiceras här på din blogg är du ansvarig för (PUL)oavsett sanningshalten. Som det står längst ner på din sida:

"Det går bra att citera fritt om det görs korrekt och om källan anges, annars är du en skurk som bryter mot copyright-lagen.
Röd Guling är "ansvarig utgivare" och nås på rodguling@hotmail.com"

Det är skillnad på kommentarer om hur en person uppträder på Borås Arena, det är någonting helt annat att stå bakom en blogg som förmedlar rykten och spekulationer om vad personen i fråga gör en lördag på sin fritid.

Med andra ord ifrågasätter jag delvis din publicering av rent skvaller och definitivt godkännandet av vissa kommentarer som finns här i ditt inlägg.

Det kan kanske vara läge att fundera på att moderera kommentarerna, men då kanske inte heller mina kommentarer dyker upp i fortsättningen :-)

Röd Guling sa...

Jag har tänkt på det där. Jag tänker inte sluta publicera skvaller men PUL-frågan verkar vara snårig. Jag gillar inte att moderera kommentarer men för säkerhets skull plockar jag nog bort den första.