onsdag, april 05, 2006

Arvhages framtidsutsikt

I en intervju med fotbolldirekt sågar Kristoffer Arvhage Elfsborgs chanser till guld. Här är samtliga Elfsborgs-relaterade citat:

"Fan, ett guldlag, då ska det gå betyligt fortare än vad det gjorde mot oss."

"De har ett bra lag på pappret, men något guldlag är inte Elfsborg."

"Elfsborg har alltid spelat utan press. Det är en speciell och ny situation nu. Det känns ju som att Elfsborg måste lyckas den här säsongen."

"Själv blev jag nästan chockad av den press som var i AIK när jag spelade där och det är något jag inte tror att Elfsborg har lärt sig hantera ännu."

"Har man satsat så mycket som Elfsborg har gjort så ska man kunna kräva avsevärt mer än vad som visats hittills."


Det är möjligt att det ligger en del i Arvhages påståenden men åsikterna blir löjeväckande när de kommer från planens sämste, dessutom en tidigare ratad Elfsborgs-spelare. Han snackar om hanteringen av press men förklarar samtidigt sin egna dåliga insats så här:

"Men det var också känslomässigt jobbigt - och konstigt - att komma tillbaka. Trodde inte att jag skulle bry mig, men det blev inte riktigt så."

Med det citatet bergsätter han den uppfattning som jag har om honom, nämligen att han inte har vad som krävs för elitfotboll. Han var alltid den förste att vika ner sig när han var Elfsborgs lagkapten och klarar man inte av att spela en träningsmatch mot en tidigare klubb ska man kanske inte uttala sig om andras psyke. Jag förstår inte vad Arvhage har för problem. Ingen hörde Johan Karlsson beklaga sig över att det var stor press att möta Åtvidaberg för någon månad sedan. Eller ta Samuelsson, som spelade i Peking i många år och har bestämt sig för att återvända dit när Elfsborgs kontrakt går ut om ett år. Han var inte sämre än vanligt igår, han gjorde ju till och med ett mål.

Här följer en förutsägelse som skrivs på engelska för största möjliga internationella uppmärksamhet:

I predict that by 2008 Kristoffer Arvhage will play for Sandareds IF.


Andra bloggar om: , , , , ,

Inga kommentarer: