måndag, april 17, 2006

Säsongen så här långt

När torsdagens två matcher är spelade får vi för första gången se en icke haltande tabell. De två matcher som väntar är HBK-Elfsborg och Tråkarna-DIF. För Elfsborgs del ser det fortfarande okej ut även om vi skulle förlora poäng mot HBK som vi av tradition har svårt för borta men jag tycker definitivt att de gula ska gå för tre poäng. I så fall går vi upp i delad ledning med AIK och Bajen som båda har sju poäng efter tre omgångar.

DIF har inlett serien med två 0-0-matcher. Det är ju givetvis kul med tanke på att de tjötade om att de skulle göra 60 mål eller vad det var den här säsongen. Jag har inte sett någon av deras matcher i år men jag anser att DIF har en överskattad trupp som levde på en del tur och Sören Larsen som ensam räddade många poäng trots mindre bra spel från laget förra säsongen. Jag anser även att de spelar kontrings-4-5-1 och inte det sprudlande offensivglada 4-3-3 som det heter i den Stockholmsfixerade pressen. Tobias Hysén ser jag exempelvis som en renodlad yttermittfältare med defensivt ansvar, inte som en anfallare. I Champions Leauge-kvalet mot Juventus ställde de ju till och med upp med Fredrik Stenman i den vänster ytterposition som vanligtvis viks åt Hysén.

Tråkarna har bara tagit en poäng hittills och det sägs att de har haft problem med försvarsspelet. Det vore perfekt om de fick igång sitt gamla tråklir lagom till Djurgårdsmatchen på torsdag med ett 0-0-resultat. Eventuellt kan jag unna dem en vinst i den matchen så att de har fyra poäng efter tre omgångar. Jag respekterar Nanne Bergstrand som har nått goda resultat med en begränsad trupp. Att de lirar tråkboll är egentligen oväsentligt, man ska ödmjukt komma ihåg att Elfsborg inte alltid lirade så roligt när de hade en sämre trupp under Grönhagens ledning för några år sedan.

Tråk-vinst eller kryss öppnar för en stabilisering av tabellen, förutsatt att Elfsborg tar tre poäng på Örjans vall. AIK tror jag kommer att rasa vad det lider, samma sak gäller GAIS som har sex poäng. Varken AIK eller GAIS har tillräckligt starka trupper för att klara skador och avstängningar som alltid kommer förr eller senare. Däremot kan man höja en varningsflagga för Bajan som har ett intressant lag. Runström och Paulinho är två sylvassa forwards och Pinones-Arce håller bevisligen allsvensk kvalitet bakom dem. De har dessutom en bra målvakt och ett stabilt försvar och mittfält. Jag tror att Bajan kan bli farliga i år.

Om Elfsborg tar tre poäng borta mot HBK har vi inlett serien väl godkänt. Samtidigt kan man inte låta bli att fortfarande grämas åt ICAs kvittering. Tänk om vi hade stått på sex poäng nu med en match mindre spelad. Då hade till och med en förlust nu på torsdag varit okej.

Andra bloggar om: , , , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

klockrent angående djurgården/hjalle