lördag, april 29, 2006

Därför blir det ingen matchrapport

Jag körde med lite framförhållning och ekonomisk planering igår för en gångs skull. Köpte tågbiljett via internetbank så att jag skulle slippa betala det dubbla priset som man av någon anledning får göra om man köper biljetten på tåget numera. Sedan skulle det bara vara att hämta ut papperslappen ur någon av automaterna nere på stationen.

Tåget till Göteborg skulle gå 10.30. Trots lite stressande på förmiddagen var jag nere vid stationen prick klockan 10.20, i god tid för att i lugn och ro hinna plocka ut biljetten och kanske till och med ta ett bloss innan tåget skulle gå. Skönt, tänkte jag. Stress mår ingen bra av. Jag såg fram emot en timmes resa som i huvudsak skulle spenderas i sovande tillstånd.

När jag klev in i byggnaden möttes jag av en ca 300 människor lång kö till biljettautomaterna. "Vad fan är detta?" tänkte jag. "Ska hela Borås till Göteborg?" Det var bara att ställa sig sist i kön, jag skulle nog hinna ändå för det kunde väl inte ta mycket längre tid för folk att få ut biljetterna än att exempelvis ta ut pengar i en bankomat? 300 personer var inte före mig, snarare 15-20 kanske. Man behöver ju inte överdriva. Det skulle nog funka, även om jag fick skippa blosset.

Det fanns två automater. Vid den vänstra stod en yngre kvinna medan den högra ockuperades av tre tonårstjejer. Vad de pysslade med vet jag inte men det gick för jävla segt. Fanns det dataspel i maskinerna? Eller internet? Stod de och surfade på lunarstorm? Framför mig i kön slängde människorna oroliga blickar på sina armbandsur, jag gjorde det samma fast på väggklockan. Tre minuter hade redan gått och det hade inte hänt ett skit i kön. Vad fan höll de på med? Ska det vara så jävla svårt att plocka ut en biljett?

Till slut fick tonårstjejerna i alla fall ut sina biljetter men kvinnan till vänster höll fortfarande på och plickade och plockade. Hon såg inte ut att ha bråttom heller. Jävla idiot!!! Hur orkar sådana människor med sig själva? Hur gör de när de går och handlar? Hur funkar det på dass? Hon hörde hemma på någon instution, inte på en tågstation.

När fem minuter passerade minskade kön med ytterligare ett par personer. Det började hända grejer i den högra automaten nu. Samtidigt vek några av. De bestämde sig för att köpa biljetten på tåget istället, de hade tydligen inte förbokat och betalat i förväg som jag. Idiot-kärringen till vänster såg fortfarande ut att ha all tid i världen och jag funderade därför på att skita i de 69 spänn som redan hade dragits från mitt konto, att helt sonika lösa ny biljett på tåget. Inte för att jag var osäker på att hinna, jag hade fortfarande fem minuter på mig och det var bara sju före i kön nu, men jag var fruktansvärt irriterad. Min resa skulle i så fall gå på samma pris som tre normala ungefär. Onödigt. Jag är ingen rik man och varför ska jag spola ner en hundring bara för att den här stan befolkas av en massa idioter?

Sjöhäxan blev till slut klar och hon fick onda ögat från samtliga i kön. En tjej framför mig vek av och nu var det bara fyra pers kvar och två lediga automater. Det skulle gå. Tre minuter, inga problem. Tåget ropades upp i högtalarna nu men det skulle gå. Det fanns ingen återvändo nu. Det fick bära eller brista.

När bommarna fälldes och klockan ringde var det min tur vid den vänstra automaten medan kvinnan före mig tog plats vid den högra. Det var på håret men inte fan kunde man ha sån otur så att man missade tåget med några sekunder? För det handlade om sekunder nu. Jag slog snabbt in mitt bokningsnummer och fick utan problem ut min biljett. Det tog ca 15 sekunder allt som allt. Kvinnan till höger var nästan lika snabb och vi sprang tillsammans ut på perrongen.

Tåget avgick i samma ögonblick som vi tryckte på dörrarnas öppningsmekanism ...

Fan ta er SJ som inte bemannar stationerna längre!!! Fan ta er som bara har två automater i en stad av Borås storlek!!! Fan ta er tonårstjejer som gör allt annat än det ni ska göra!!! Fan ta dig kärringjävel vars idioti och söleri gjorde så att jag missade en Elfsborgs-match!!! Far åt helvete med er allihop!!!

Andra bloggar om: , ,

9 kommentarer:

Anonym sa...

Fan ta SJ?
Du tror inte att du har dig själv att skylla? Ett tips: ha lite mer marginal....

josephzohn sa...

Fan ta SJ.
Nu får vi ingen matchrapport.
Ta och maila "den här posten" till SJ och be dom dra åt .. tja inte Göteborg för det hinner dom inte ...

Röd Guling sa...

anonym: Jag hade den marginal som de allra flesta nog tycker är rimlig men tack för tipset. När du ska ta en buss vid halv elva ställer du dig i kuren vid tio antar jag?

josephzohn: Tåget har redan gått och det går inga fler. Nu är matchen slut, 8-0 blev det.

Anonym sa...

Du hade inte en tanke på att hämta ut biljetten hos till exempel ett ATG-ombud eller så??????

Röd Guling sa...

anonym: Det kunde jag gjort men dels hann jag inte och dels kostar det extra. Ingen större summa i och för sig, speciellt inte med tanke på att jag nu betalade 69 spänn för ingenting.

Anonym sa...

fyfy o bubu för dem jas äger ffffyyyy o bbbbbbbuuuuuuuuu för dem vask avi had em till da buuuu sj barara buuuu o buuuuu för dem bu buuuuu bbbbbbuuuuuu !!!!!!!

Anonym sa...

Gör som jag gör när jag har bråttom och inte hinner trycka ut biljetten: ge koden till konduktören och förklara att det var lång kö/ automaten var trasig etc. Det har fungerat perfekt hittills.

Anonym sa...

Skaffa bil! Typ en Toyota Supra.

Sofia sa...

Det är välkänt att avgången 10.30 på lördagar är populär. Vad som stör mig mest med biljettautomaterna är allt folk som ska kolla på tider för hemresa med när det finns tabeller att hämta i närheten. Vore toppen om Satans Järnvägar kunde ställa dit en tredje maskin.