torsdag, februari 02, 2006

Daniel Alexandersson är ett föredöme

En av allsvenskans absolut bästa spelare heter Daniel Alexandersson och att han har skrivit på för ytterligare två år kunde Elfsborgs officiella berätta igår.

"Lill-Alex" växte föregående säsong ut till en av mina favoriter i Elfsborgs-tröjan. Han är snabb, skottvillig och brukar träffa mål med sin högerfot. 2005 nätade han sju gånger och jag minns främst två mål som var sagolika på två olika sätt. Det ena kom i 1-1-matchen borta mot ICA då han med en enastående first touch fick Risp att se ut som en pensionär och enkelt skapade sig själv ett friläge. Denna match var Daniel även suverän i defensiven då han fullkomligt raderade ut den äldre brodern, ICAs vanligtvis bästa spelare.
Det andra målet som jag kommer att tänka på var ett mycket hårt långskott som letade sig in via stolpen. Jag är inte säker på vilken match det var men jag har ett minne av att det var Dick Last som uppgivet ryckte på axlarna vilket i så fall skulle innebära ÖIS borta.

Daniel Alexandersson är en föredömlig spelare i Elfsborgs trupp. Han jobbar alltid hårt, är effektiv i sitt offensiva spel, gnäller aldrig på domaren och verkar överhuvudtaget ha en väldigt ödmjuk och sympatisk personlighet. Jag är mycket nöjd med att Elfsborg redan tidigt gjorde klart att Alex ingår i framtidsplanerna.

Daniel Alexanderssons status
Teknik: 8,2
Arbetskapacitet: 8,62
Karisma: 7,3
Speluppfattning: 7,5
Rutin: 7
Livssyn: 9

1 kommentar:

Anonym sa...

8.2 i teknik? Det var inte illa. Säger inte på något sätt att du har fel då jag inte sett Djupled-Danne särskilt mycket.

Men inte trodde jag att han var teknisk inte...